Iranian Agriculture News Agency

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز:

پرمصرفی کودهای یارانه‌ای در استان البرز نداریم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز گفت: میزان استفاده از کود‌های یارانه‌ای در استان البرز هیچگاه در سطح پرمصرف نبوده‌ است.

   پرمصرفی کودهای یارانه‌ای در استان البرز نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، علی اکبر ندرلو اعلام کرد: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سال های اخیر به استناد آمار و اطلاعات موثق، در استان البرز دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک‌ وآب بوده است. 

   مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب به وزارت متبوع اعلام و مقادیرکودهای مورد نیاز به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام و طی برشی به استان ابلاغ می شود، افزود: در استان البرز نیز میزان کود مورد نیاز سالانه توسط سازمان جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اعلام و این شرکت کود مورد تعهد را تأمین می کند.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مطابق ابلاغ مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب کشور بطور متوسط چهار و نیم میلیون تن در سال می باشد و این در حالی است که مصرف کودهای مذکور طی یک دهه اخیر سالانه هیچگاه به 3 میلیون تن نرسیده است؛ افزود: بر این اساس در سال 1400 تعهد شرکت برای تهیه کودهای یارانه ای مقدار 19332 تن بود که تاکنون مقدار 8165 تن از این سهمیه به فروش رسیده است.

ندرلو در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم مصرف پایین کودهای فسفاته و پتاسه در کشور در سال های گذشته، با 5 برابر شدن قیمت کودهای مذکور از ابتدای سال 1399 به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این دو نوع کود مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا کرده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز با اشاره به نقش کودهای شیمیایی در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی به لزوم توجه به ارتقاء سطح سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

وی  در خصوص مصرف کود اوره افزود: با توجه به اینکه که میزان ازت توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب برای کشور سالیانه بین دو و نیم تا دو هفت دهم میلیون تن می‌باشد و این در حالی‌است که بطور متوسط مصرف کود اوره در کشور طی یک دهه اخیر همواره کمتر از 2 میلیون تن در سال بوده است و بیشترین میزان مصرف کود اوره در سال 1399 نیز  بین 300 تا 500 هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است. لذا در کود اوره نیز ما دچار پٌرمصرفی نیستیم.

ندرلو در خصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار می‌باشد و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد بطور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز نتایج مثبت حاصل از آزمایشات مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان‌بخشی به کشاورزان البرز، از کلیه بهره برداران خواست ضمن رعایت نکات فنی در مصرف نهاده ها مطابق دستورالعمل‌های فنی ابلاغی،کودهای مورد نیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به ویژه کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مستقر در شهرستانها تهیه کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید