Iranian Agriculture News Agency

بررسی برنامه‌های نظارتی ماه رمضان در وزارتخانه‌های کشاورزی و تجارت

بازار برای ماه مهمانی آماده می‌شود

ذخیره کالاهای استراتژیک برنج و شکر برای تأمین نیاز کشوربه میزان کافی در انبار غله وجود دارد

ایانا- اقتصاد: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که جلسه‌ای به‌منظور بررسی برنامه‌های تنظیم بازار ماه رمضان امروز عصر در وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد.

بازار برای ماه مهمانی آماده می‌شود

کمتر از 20 روز دیگر به ماه رمضان سال جاری مانده و امسال نیز مانند سال‌های گذشته وضعیت قیمت‌ها در بازار یکی از دغدغه‌های اساسی مردم و همچنین مسئولان است. معمولاً در ایامی خاص که پای سفره مردم به میان می‌آید و امکان سوءاستفاده برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود دارد، داستان تنظیم بازار باید شکل بگیرد تا مردم قربانی گرانی وکمبود کالاهای اساسی در بازار نشوند.

بر این اساس امسال نیز مانند سال‌های گذشته مسئولان برنامه‌ای را در زمینه تنظیم بازار ماه رمضان در دست خواهند داشت تا طبق رسم هرساله با تعیین تعرفه و قیمت‌های مصوب اوضاع عرضه و فروش در بازار کالاهای اساسی را به نفع مردم در دست بگیرد و بازار را در حالت تعادل نگه دارد.

در سنوات گذشته، با تمام نظارت‌های خوب اما ناکافی که از وضعیت قیمت‌ها در ماه رمضان صورت می‌گرفت، داستان گرانی در بازار خوراکی‌ها روایت می‌شد و برخی معتقدند که این موضوع به این دلیل است که نظارت فقط در یک یا دو هفته نخست ماه رمضان انجام می‌شود و از نیمه ماه به بعد نظارت کافی روی بازار نیست و قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا، روندی صعودی به خود می‌گیرند.

دراین‌باره کارگروه تنظیم بازار استان تهران با اشاره به نوسانات ارزی روی داده در ماه اخیر اعلام کرده است؛ عده‌ای می‌خواهند نوسانات ارز را بهانه کنند و به سمت منفعت‌طلبی بروند. آن‌ها می‌خواهند به بهانه‌های واهی قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را در ماه رمضان گران کنند.

بنابراین کنترل دستگاه‌های نظارتی به‌ویژه تعزیرات بر قیمت‌ها و سایر موارد مربوطه در ایام منتهی به ماه رمضان یکی از برنامه‌های ضروری است.

طبق گزارش ارائه‌شده از سوی نماینده سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران قیمت برنج، قند و شکر، روغن نباتی و همچنین لبنیات که از اقلام اساسی مورد نیاز مردم است تا ابتدای اردیبهشت‌ماه هیچ تغییری نکرده، اما قیمت گوشت گوسفندی به میزان 14 درصد و قیمت گوشت گوساله پنج درصد افزایش قیمت داشته است.

نماینده غله استان تهران نیز اعلام کرده ذخیره کالاهای استراتژیک برنج و شکر برای تأمین نیاز استان تهران و سایر استان‌ها به میزان کافی در انبار غله وجود دارد. بر این اساس میزان برنج انبار شده حدود 39 هزار تن و شکر و سفید به میزان 29 هزار تن است. همچنین در حال حاضر حدود 800 تن گوشت گوساله یک هزار و 300 تن تخم‌مرغ نیز توسط شرکت امور دام ذخیره‌سازی شده است.

در این بین موضوع دیگری که در زمینه تنظیم بازار ماه رمضان حائز اهمیت است، مسئله نظارت بر قیمت‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی است؛ تا بتوان در این زمینه تمهیدات لازم را اندیشید و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

هرچند که همچون سال‌های قبل خبرهای زیادی از برنامه‌های تنظیم بازار ماه رمضان به گوش نمی‌رسد و شاید هم برای شنیدن این خبرها زود باشد، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که جلسه‌ای به‌منظور بررسی برنامه‌های تنظیم بازار ماه رمضان امروز عصر در وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید