Iranian Agriculture News Agency

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد:

تشکیل کمیته توسعه صادرات توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت:مهمترین اولویت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در حوزه بازار حمایت از تشکلهای صادرات محور و تشکیل کمیته توسعه صادرات در سازمان مرکزی تعاون روستایی است.

تشکیل کمیته توسعه صادرات توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی

به گزارش خبرنگار ایانا، در مراسم بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از تشکلها و استان های برتر در زمینه صادرات  محصولات کشاورزی در سازمان مرکزی تعاون روستایی برگزار شد، غلامرضا هادربادی، تشکلهای نمونه صادراتی را قهرمانان عرصه تولید نامید و بیان کرد: موتور محرکه و قدرت نامرئی تولید، بازار و صادرات است.

  وی ادامه داد: موفقیت در این عرصه به سه اصل کیفیت، کفایت و قیمت بستگی دارد یعنی عرضه محصول کیفی که استمرار در تولید و عرضه را با خود دارد و دارای قیمت رقابتی است، البته فراهم کردن زیر ساختها از قبیل احداث سردخانه، بارانداز و ... حائز اهمیت است و باید در این مسیر گام برداریم.

  هادربادی افزود: با تلاش و پیگیریهای صورت گرفته، سازمان مرکزی در سال جاری دارای ردیف بودجه ای برای این امور  شده است که این ابزار در اختیار شبکه تحت پوشش آن است.

 وی تصریح کرد: اولویت سازمان در اعطای تسهیلات (ردیف یارانه ای) به تشکلهای ملی و استانی بوده که از کانال صنایع تبدیلی و توزیعی و با هدف صادرات فعالیت می‌کنند، زیرا فعالیت در این عرصه باعث سود آوری برای کشاورز، به حرکت در آوردن چرخ صنایع و در نهایت ارز آوری برای کشور می‌شود.  

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر ضرورت آموزش بازاریابی و صادرات، یادآور شد: بستر و زمینه برای تمامی این امور و انجام کار مشارکتی در سازمان تعاون روستایی و شبکه تحت پوشش بیش از هر مکان دیگری مهیا است و اتحادیه های ملی و استانی می توانند با استفاده از این ظرفیتها، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی این مهم را از بالقوه به بالفعل بدل کنند.

وی تاکید کرد : همچنین مشاورین و همکاران حقوقی سازمان، آماده ارائه مشاوره به مدیران استانی و تشکلهای مربوطه در زمینه قراردادها و اخذ مجوز صادرات هستند.

  هادربادی گفت: اعتبارات تملک دارایی های سازمان مرکزی تعاون روستایی امسال نسبت به سال قبل رشد 4 برابری داشته است ولی این کافی نیست و باید پیگیریهای بیشتری صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در برنامه تحول سازمان که برای تهیه و تدوین آن ماهها کارگروهی و کارشناسی صورت گرفته و نقشه راه سازمان است، نقش حوزه بازرگانی بسیار پر رنگ دیده شده است.  

هادربادی در ادامه به چند نکته کلیدی در بخش صادرات اشاره کرد و افزود: مدیر موفق کسی است که از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود نهایت بهره را ببرد و نقاط فرصت و قوت را بیان کند، همچنین تصمیمات حوزه صادرات باید به گونه ای اخذ شود که صادرات در طول سال ادامه داشته و هیچ زمانی متوقف نشود.

به گفته وی، در حوزه کشت فراسرزمینی و تهاتر، تشکلها و اتحادیه ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

 وی در پایان از تشکیل کمیته توسعه صادرات محصولات کشاورزی، به دبیری دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازرگانی سازمان خبر داد و گفت: در اولین جلسه این کمیته، راهبرد و نقشه راه صادرات در حوزه تشکل ها در دستور کار قرار گیرد.

  گفتنی است، در پایان این نشست استانهای همدان، کردستان و  سمنان و اتحادیه مرغداران میهن و شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران (بتکا) به عنوان استان ها، اتحادیه ها و شرکت نمونه و برتر کشوری در زمینه صادرات معرفی و ضمن تقدیر و تشکر به رسم یاد بود لوحه تقدیر به ایشان تقدیم شد.

همچنین،  مدیران تعاون روستایی استان های هرمزگان، مازندران، اصفهان، کرمانشاه، مرکزی، ایلام، جنوب کرمان و نیز به عنوان استان هایی که تشکل های تحت پوشش آنها فعالیت صادراتی انجام داده اند در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید