Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد اعلام کرد :

استقرار کامل ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی تا پایان سال جاری

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد از استقرار کامل ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی تا پایان سال جاری خبر داد.

استقرار کامل ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی تا پایان سال جاری

مسعود عدل طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: به‌موجب ابلاغ آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی مصوب هیات وزیران به وزارت جهاد کشاورزی، دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی با هماهنگی دستگاه‌ها، موظف به اجرا و استقرار آن است.

دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران افزود: از برنامه‌های مهم دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد این است که اتحادیه‌های صنفی کشاورزی و همچنین اتاق‌های اصناف کشاورزی در تمام شهرستان‌ها، تشکیل شود و پیش‌بینی‌ها این است که تا آخر سال جاری، استقرار کامل ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی انجام شود.

عدل طلب گفت: دیگر سیاست مورد پیگیری، افزایش ضریب پوشش و عضویت تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در نظام صنفی کشاورزی است.

شناسایی و کدگذاری مشاغل کشاورزی

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد اعلام کرد: کار ویژه‌ای که سازمان تعاون روستایی برای اولین بار در بخش کشاورزی انجام داده است، احصاء، شناسایی و کدگذاری مشاغل یا فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی بر اساس کدگذاری‌های بین المللی است. در این راستا صدور پروانه‌های فعالیت و کسب صادره توسط نظام صنفی کشاورزی نیز بر مبنای مشاغل کدگذاری شده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: فرایند کدگذاری مشاغل بخش کشاورزی از سال 1390 شروع شده است و کماکان نیز ادامه دارد. تاکنون 760 عنوان شغل کشاورزی با همکاری مرکز آمار ایران و معاونت‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی براساس سیستم‌های کدگذاری بین‌المللی مشاغل، کدگذاری و طبقه‌بندی شده‌اند و در آینده شغل‌های جدید نیز شناسایی و کدگذاری می‌شوند.

تعاون روستایی مرجع ذی‌صلاح  صدور مجوزها برای تشکل‌ها

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد بیان کرد: بر اساس سیاست های وقت وزارت جهاد کشاورزی در  سال1388 ،این دفتر در سازمان تعاون روستایی مستقر شد و به عنوان  مرجع ذی صلاح  صدور مجوز تشکل های غیرانتفاعی بخش کشاورزی فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد در دو حوزه فعالیت دارد، اول نظام صنفی کشاورزی، تشکیل اتحادیه‌های صنفی کشاورزی و اتاق‌های اصناف کشاورزی بر اساس آیین‌نامه‌ای که هیات دولت به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است و ما به نیابت از وزارتخانه این مساله را پیش می‌بریم و تمرکز اصلی ما بر این مساله است.

عدل طلب ادامه داد: دومین حوزه فعالیت دفتر، در بخش سایر تشکل‌های مردم نهاد مثل خبرگان کشاورزی،  فدراسیون‌ها و انجمن های تخصصی محصولی است. ما در این حوزه نیز وظیفه‌مند هستیم.

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد توضیح داد: اکنون، مجمع ملی خبرگان کشاورزی وجود دارد که شامل کشاورزان نمونه بخش کشاورزی است و حدود 75 هزار نفر عضو دارد. تمام این اعضا توسط موسسه ترویج به‌عنوان نمونه ملی بخش کشاورزی انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: این تشکل‌ها، در سطح شهرستان، انجمن نام دارند و در سطح استان تحت عنوان کانون فعالیت دارند. علاوه بر این تعدادی انجمن تخصصی و محصولی مثل انجمن نهاده‌های دامی، انجمن چای و دمنوش و سایر انجمن‌ها وجود دارد که سازماندهی و تشکیل آنها به عهده دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد است.

عدل طلب گفت: از چهار میلیون و 500 هزار نفر بهره‌بردار، تا کنون یک میلیون و 300 هزار نفر عضو نظام‌های صنفی شدند و تلاش ما این است که تا پایان برنامه هفتم تمامی تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی کشاورزی شوند.

وی اضافه کرد: تاکنون برای یک میلیون و300 هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی، پروانه کسب و فعالیت صادر شده است و در پی آن هستیم تا  این پروانه‌ها دارای جایگاه و اعتبار لازم شوند.

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد بیان کرد: در حوزه استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی به‌عنوان یک پروژه ملی و فرا وزارتی برای تشکیل اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی کشاورزی و کمیسیون های مربوطه، درخواست اعتبار برای سال جدید منظور شده است. نیاز است که در تعامل با معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی، اهتمام ویژه جهت تخصیص تسهیلات و توجه مورد نیاز در این خصوص شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید