Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد؛

کاهش 330 درصدی واردات فیله ماهی تیلاپیا

واردات ماهی تیلاپیا طی سالیان اخیر با کاهش محسوسی روبرو شده به‌طوری که در سال گذشته واردات این محصول 330 درصد کاهش یافته است.

کاهش 330 درصدی واردات فیله ماهی تیلاپیا

به گزارش خبرنگار ایانا، یکی از مهم‌ترین منابع آبزی‌پروری در جهان ماهی تیلاپیا است که خانواده آن مشتمل بر ۱۶۰۶ گونه و ۲۲۱ جنس است. تعداد انگشت‌شمار از خیل عظیم این آبزیان مانند نیل، بلک و رد جنبه تجاری دارند که امروزه در 140 کشور جهان تولید و در ۱۸۰ کشور ازجمله ایران مصرف می‌شود.

با وجود آن که در بیش از 23 استان کشور این ماهی پرورش داده می‌شود اما سازمان حفاظت از محیط زیست بدون ذکر استدلالی منطقی پرورش آن را محدود کرده و به همین دلیل به صورت رسمی و قانونی این ماهی تنها در استان‌های قم، سمنان، خراسان جنوبی و یزد پرورش داده می‌شود.

با این حال سازمان شیلات به دنبال آن است که بتواند با تولید 80 هزار تن از این محصول در برنامه هفتم توسعه به افق دو میلیون و 600 هزار تنی تولید آبزیان برسد.

هم اکنون واردات فیله این ماهی به کشورمان به شدت محدود شده و عمده تیلاپیاهای سطح بازار از مجتمع پرورش این ماهی در شهرستان بافق یزد به سراسر کشئور ارسال می‌شود.

جزئیات واردات فیله ماهی تیلاپیا

براساس آمارهای گمرک در سال گذشته 537 هزار و 585 تن فیله ماهی تیلاپیا به ارزش دو میلیون و هفت هزار و 585 دلار یا 55 میلیارد و 99 میلیون و 625 هزار تومان از مبادی چین و امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

این در حالی است که در سال 1400 آمارهای گمرک گویای آن است که 788 هزار وئ 475 تن فیله ماهی تیلاپیا به ارزش سه میلیون و 45 هزار و 443 دلار یا 12 میلیارد و 790 میلیون و 857 هزار تومان وارد کشور شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که طی یک سال اخیر واردات فیله ماهی تیلاپیا با کاهش 32 درصدی به لحاظ وزنی و با کاهش 331 درصدی به لحاظ ارزش تومانی و کاهش حدودا 35 درصدی به لحاظ ارزش دلاری روبه‌رو شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید