Iranian Agriculture News Agency

علایی مقدم خبر داد:

جهش در خرید تضمینی با کشت قراردادی گندم

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت قراردادی 1 میلیون و 550هزار هکتار گندم نوید جهش در زمینه خرید تضمینی را می دهد.

جهش در خرید تضمینی با کشت قراردادی گندم

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهپور علایی مقدم سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، گفت:  برای الگوی کشت 132 همت اعتبار لازم است که 70همت برای مشوق ها و 60همت برای پرداخت تسهیلات کم بهره  در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای الگوی کشت ظرفیت وابستگی در گندم از 40درصد به 15 درصد می رسد، افزود: در محصول جو 55 درصد وابستگی به دلیل محدودیت آبی و خاکی وجود دارد که بنا است میزان وابستگی را به 20درصد برسانیم.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی به دستاورهای یکساله در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: شاهد رشد در بخش کشاورزی بوده ایم، به طوری که در غلات 17 درصد تولید افزایش یافته و از 17.9 میلیون تن به 21 میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به افزایش 260درصدی سطح زیر کشت قرادادی، تصریح کرد: کشت قراردادی پشتوانه الگوی کشت است.

به گفته علایی مقدم، کشت قراردادی 1 میلیون و 550هزار هکتار گندم نوید جهش در زمینه خرید تضمینی را می دهد.

وی به افزایش تولید محصولات مختلف از جمله برنج اشاره کرد و افزود: شاهد افزایش 25 درصدی تولید برنج بوده ایم و تولید این محصول از 1میلیون و 800هزار تن به 2 میلیون و 300هزار تن رسیده که سبب قطع وابستگی در این بخش خواهد شد.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال کمترین میران سن زدگی را در سطح مزارع کشور داشتیم، سال گذشته از مجموع ۴ میلیون تن گندم‌های تحویلی به مراکز خرید، ۳۸ هزار تن آن دچار سن زدگی بودند، در حالیکه امسال از هفت و نیم میلیون تن گندم خریداری شده هفت هزار تن دچار آفت سن زدگی شدند.

به گفته علایی مقدم، شاهد افزایش 30درصدی در جهش تولید در دیمزارها هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش 160درصدی در تولید محصولات دیم رقم خورده است، گفت: سطح زیر کشت محصولات دیم از 1 میلیون هکتار به 5 میلیون و 200هزار هکتار افزایش یافته است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید محصولات شیلاتی، افزود: باید ارزان سازی و فراهم سازی محصولات شیلاتی انجام شود.

به گفته علایی مقدم، در زمینه شیلات ۲۱۴ میلیون تن منابع پروتئینی از این بخش قابل برداشت است و با اصلاح الگوی مصرف فشار از بازار گوشت قرمز، سفید و تخم مرغ برداشته می‌شود.

وی عنوان کرد: سرانه مصرف ایرانیان در حوزه محصولات شیلاتی نسبت به استاندارد جهانی بسیار پایین است در حالی که ظرفیت تولید کشور در این بخش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و باید به بهره برداری برسد.

علایی مقدم به توافق نامه های امضا شده در یکسال اخیر با کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: 9 توافق نامه دیپلماسی غذایی در یکسال اخیر به امضا رسیده است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی روشی برای پایداری تولید است.

علایی مقدم تاکید کرد: هیچ گونه نگرانی بابت تامین کالاهای شب عید و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

وی در پایان از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی برای اعتبار 1.2 میلیارد دلاری در 4 موضوع، "الگوی کشت"، "کاشت یک میلیارد درخت"، "ایجاد شهرهای مولد" و "آبیاری سطحی" از صندوق توسعه ملی به صورت ارزی خبر داد و افزود: در این زمینه تاییدیه ضمنی را از مقام معظم رهبری دریافت کرده‌ایم.

 

✍ ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید