Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی کاشان:

برداشت گل محمدی در کاشان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی کاشان از آغاز برداشت گل محمدی در سطح ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان خبر داد.

برداشت گل محمدی در کاشان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رضا مظلومی  با بیان اینکه برداشت گل محمدی تا سه ماه در گلستان‌های کاشان ادامه دارد، افزود: سطح زیر کشت این محصول در دشت کاشان و بخش‌های برزک، قمصر، مرکزی و نیاسر به ترتیب ۲۴۰، یک هزار و ۳۰۰، ۵۸۷، ۲۹۱ و ۴۰۲ هکتار است.

وی خاطر نشان کرد: متوسط عملکرد گل‌محمدی هر هکتار در کاشان چهار تن است و در صورت وارد نشدن خسارت و حوادث غیرمترقبه، نزدیک به ۱۰ هزارتن برآورد می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، تعداد واحدهای گلابگیری و عرقیات سنتی در کاشان را یک و ۶۷۰ واحد بیان و اضافه کرد: ۲۵ واحد گلابگیری صنعتی دارای مجوز از جهاد کشاورزی و ۲۳ واحد نیز دارای مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت است.

مظلومی، شمار شاغلان در واحدهای گلابگیری سنتی کاشان را سه هزار و ۸۰۰ نفر برشمرد و گفت: در گلابگیری‌های صنعتی نیز ۴۱۹ نفر مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: کاشان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید در استان اصفهان و رتبه اول میانگین عملکرد تولید در واحد سطح گل محمدی کشور را دارد و حدود پنج هزار نفر باغدار گل محمدی در این شهرستان اشتغال دارند. 

مدیر جهادکشاورزی کاشان اضافه کرد: گل محمدی از نظر نیاز آبی محصولی کم آب بر است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری در صورت نبود خسارت حوادث غیر مترقیه بیش از ۱۰ هزار  تن گل محمدی از گلستان‌های این شهرستان برداشت و نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال عاید گلکاران شود.

وی، یکی از ویژگی‌های مهم و استثنایی منطقه کاشان که در کشور بی‌نظیر است را تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در مناطق تولید گل محمدی این شهرستان بیان و اضافه کرد: این ویژگی مهم افزون بر تاثیر افزایش کیفیت اسانس و گلاب تولیدی، افزایش در طول فصل تولید و برداشت گل محمدی در شهرستان کاشان است که این طول فصل برداشت در تنوع اقلیم شهرستان کاشان پدیده‌ای بی‌نظیر در کشور است.

به گفته وی، فصل برداشت در مناطق مختلف شهرستان کاشان از اواسط‌ فروردین تا اوایل مرداد ادامه دارد و نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر روز کارگر گل‌چین در طول فصل برداشت، فعالیت دارند.

تولید سالانه ۲۰ میلیون لیتر گلاب در کاشان

مظلومی با اشاره به وجود ۴۸ واحد گلابگیری صنعتی و یک هزار و ۶۷۰  واحد سنتی، خاطر نشان کرد: سالانه افزون بر ۲۰ میلیون لیتر گلاب و یک هزار و ۳۰۰  لیتر اسانس گل محمدی  از باغ‌های گل محمدی این شهرستان استحصال می‌شود.

وی پیش بینی کرد: گلابگیران کاشانی افزون بر فرآوری ۱۰ هزار تن گل محمدی  این منطقه، ۱۰ هزار تن گل نیز از مزرعه‌های گل‌محمدی استان اصفهان و سایر استان‌های مجاور را فرآوری کنند.

مدیر جهادکشاورزی کاشان افزود: نزدیک به چهار و ۳۰۰  نفر سالانه در امر گلابگیری و استحصال عرقیجات در واحدها و کارگاه‌های گلابگیری شهرستان اشتغال دارند. 

وی با تاکید بر اینکه گل محمدی کاشان از نظر کیفیت و میزان اسانس دارای بالاترین و بهترین نوع اسانس در جهان است، اظهار داشت: کیفیت گلاب ناب کاشان نسبت به کل جهان حتی گلستان‌های ترکیه و بلغارستان بهتر است.

به گفته وی، در صورت رخ ندادن حوادث غیرمترقبه و خسارت‌های ناشی از آن برای بخش کشاورزی، امسال افزون بر ۱۰ تن گل محمدی در کاشان برداشت می‌شود. ۱۳هزار هکتار سطح زیر کشت کشاورزی در کاشان وجود دارد که ۹ هزار هکتارآن باغ‌ها است. اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی و ۹ هزار هکتار باغ و گلخانه در شهرستان کاشان وجود دارد. شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید