Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

صادرات روزانه 700 تن سیب زمینی به کشورهای همسایه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیب زمینی گفت: مشکل عمده ای که در صادرات محصول سیب زمینی به کشورهای همسایه وجود دارد، بالابودن تعرفه های مالیاتی و صادراتی آن است.

صادرات روزانه 700 تن سیب زمینی به کشورهای همسایه


معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از صادرات روزانه 700 تن سیب زمینی به کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، اصغر پرتوی با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل در زمینه تولید سیب زمینی در طی سال های گذشته رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده است که از همین لحاظ به عنوان قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور محسوب می شود. سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.

وی گفت: بر اساس آزمایش های تخصصی بعمل آمده از سیب زمینی های قابل عرضه در میادین میوه و تره بار تهران سیب زمینی اردبیل از لحاظ خوش خوراکی جزو بهترین برند سیب زمینی کشوری انتخاب شده است. دلیل این انتخاب نیز به دلیل مصرف میزان کم کود نیترات در این محصول و ماندگاری و کیفیت بالای آن محسوب می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: همه ساله به میزان قابل ملاحظه ای سیب زمینی تولیدی به صورت خام از استان خارج می شود که ضرورت دارد کارخانه ها صنایع تبدیلی و تکمیلی در این خصوص بیش از پیش فعال شوند.
می بایست بستر لازم برای صادرات این محصول به کشورهای هدف بویژه آذربایجان، روسیه و داغستان فراهم شود.

کشاورزان هوشمندانه محصولات خود را اقتصادی تر تولید کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز با اعلام این مطلب افزود: کشاورزان مخیر هستند که هر محصولی را که برای آنان صرفه اقتصادی بالائی دارد، کشت و زرع کنند و دولت در کنار آنها نقش حمایتی، هدایتی و نظارتی دارد و در حال حاضر خوشبختانه صادرات محصولات کشاورزی سازماندهی شده است و در مورد سیب زمینی به عنوان یک محصول شبه استراتژیک بایستی قیمت تمام شده آن کاهش یافته و در عوض میزان تولید و راندمان در هکتار (واحد سطح) افزایش یابد.

میر جمال الدین پور پیغمبر گفت: در چهار شهرستان سیب زمینی خیز استان برای نخستین بار در منطقه نمین یک هزار و 350 تن بذر سیب زمینی با کیفیت بالا و استاندارد تولید شده است که این مهم دغدغه بذر مورد نیاز سیب زمینی کاران را مرتفع خواهد ساخت و مهم تر از آن مدیریت مصرف آب در مزرعه است که در راستای اصلاح الگوی کشت آبیاری تیپ نتیجه بسیار خوبی را داشته است.

وی گفت: امروزه نقش مکانیزاسیون یک نقش کارسازی است که با ورود ماشین آلات جدید سعی بر این است که میزان ریزش گندم را در زمان برداشت _ که تقریباً شش درصد است _ کمترین میزان خود کاهش یابد.

هزینه حمل سیب زمینی به آذربایجان بالاست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیب زمینی نیز با اشاره به وضعیت صادرات این محصول به خارج از کشور افزود: هزینه حمل سیب زمینی به آذربایجان بالاست، همین امر باعث می شود تا این کشور محصول خود را از کشور روسیه تأمین کند. سیب زمینی ایران از لحاظ خوش خوراکی و بازار پسندی و ارزش غذایی به مراتب از کیفیت بالایی نسبت به سیب زمینی تولیدی سایر کشورها برخوردار است که ظاهری سیاه رنگ و خوش خوراکی پایین دارد.

عباد قضایی گفت: مشکل عمده ای که در صادرات محصول سیب زمینی به کشورهای همسایه وجود دارد، بالابودن تعرفه های مالیاتی و صادراتی آن است.

راه اندازی دستگاه سورتینگ سیب زمینی برای نخستین بار در اردبیل

غلامرضا میرزا حسینی مدیر سازمان تعاون روستایی استان اردبیل نیز با اشاره به راه اندازی دستگاه سورتینگ سیب زمینی برای نخستین بار در اردبیل گفت: این تکنولوژی با هدف ارائه خدمات حمایتی به سیب زمینی کاران صورت گرفته است که در گذشته به علت نبود چنین فن آوری محصولات تولیدی بدون درجه بندی به صورت غیر استاندارد بسته بندی می شد که از بازار پسندی مطلوبی برخوردار نبود، با استفاده از این دستگاه می توان به طور همزمان سه کار مهم سورتینگ، ضد عفونی و عقیم سازی و بسته بندی را انجام داد.

ورود جدی و دانش محور در مدیریت بازار فروش

خلیل نیکشاد مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی سازمان تعاون روستایی استان اردبیل نیز گفت: تأمین و پرداخت مطالبات یارانه صادراتی، صادر کنندگان سیب زمینی به خارج از کشور از بابت صادرات سال گذشته ایجاب می کند که اتحادیه صادر کنندگان محصولات کشاورزی ورود جدی و دانش محور در مدیریت بازار فروش این محصول به خارج از کشور داشته باشند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید