Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد خبر داد:

تامین برق چاه‌های کشاورزی با استفاده از مزارع خورشیدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از احداث نیروگاه خورشیدی در کنار زمین‌های کشاورزی به‌منظور تامین برق چاه‌های کشاورزی خبر داد .

تامین برق چاه‌های کشاورزی با استفاده از مزارع خورشیدی

به گزارش خبرنگار ایانا از یزد، محمد علی حاتمی زاده با بیان اینکه استان یزد در سال ۳۳۲روز آفتابی دارد، گفت : سازمان جهاد کشاورزی به همراه شرکت برق منطقه‌ای در پی آن است تا از این پتانسیل استان برای تولید بخش قابل توجهی از برق استفاده کند.

وی افزود: از برنامه‌های محوری سازمان جهاد کشاورزی استان راه‌اندازی، احداث و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ۱۰ درصد چاه‌های کشاورزی است. با اجرایی شدن این برنامه علاوه بر جلوگیری از قطعی برق چاه‌ها زمینه کاهش خسارات عمده به کشاورزان فراهم می‌شود.

حاتمی زاده گفت: ایجاد تنش آبیاری در زمان رسیدن محصول پسته، علاوه بر ضعیف شدن درخت و تشدید خسارت پسیل، میزان پوکی پسته را نیز افزایش می‌دهد ،تنها راه مدیریت این بحران، تامین مطمئن برق مصرفی چاه‌های کشاورزی است.

این مسئول اعلام کرد: خودکفایی در تولید برق، راهبرد اصلی بخش کشاورزی است، به‌طوری‌که با تجهیز و‌ ساماندهی ۷۰۰ حلقه چاه کشاورزی به نیروگاه خورشیدی، مصرف برق بخش تضمین شده و چاه‌های مجری نیروگاه خورشیدی در لیست قطعی برق و خاموشی تابستانه نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه طرح الگویی نیروگاه خورشیدی در راستای تولید برق در یکی از اراضی چاه‌های کشاورزی خاتم با موفقیت انجام شده است، اضافه کرد:  این طرح در فاز اول در شهرستان‌هایی با تعداد چاه کشاورزی بیشتر، عمده مالکی و مصرف برق بالاتر اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تشریح کرد: تمام بهره‌بردارانی که صاحب زمین هستند یا زمین را به مدت ۲۰ سال اجاره کرده‌اند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند برق تولیدی مازاد توسط نیروگاه‌های خورشیدی را بفروشند و طی چهار سال سرمایه‌ای که آنها در این راستا گذاشته‌اند از این طریق بازگردانی می‌شود.

لازم به ذکر است، متقاضیان دارای صلاحیت می‌توانند از طریق سایت (ساتبا) وزارت نیرو برای احداث نیروگاه خورشیدی در سر چاه کشاورزی خود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید