Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد خبرداد:

تامین 70 درصد گوشت قرمز استان توسط واحدهای پرورش گاو شیری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه اقلیم استان یزد شرایط پرورش گاو شیری را سخت و طاقت فرسا کرده است، گفت: سالانه حدود ۱۹ هزارتن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که از این مقدار 70 درصد آن را واحد های پرورش گاو شیری تامین می‌کنند.

 تامین 70 درصد گوشت قرمز استان توسط واحدهای پرورش گاو شیری

به گزارش خبرنگار ایانا از یزد، محمد علی حاتمی زاده با اشاره به اینکه در استان یزد حدود ۱۱۵ هزار ۸۴۰ راس گاو و گوساله وجود دارد که  این تعداد ، ۱/۶ درصد جمعیت دام سنگین کشور را شامل می‌شود، تشریح کرد: شهرستان یزد، مهریز، اشکذر و تفت از لحاظ پرورش گاو شیری به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده است .

وی بیان کرد :در حال حاضر ۶۵۲ واحد گاو شیری صنعتی و ۷۶۶ واحد گاو شیری نیمه صنعتی و سنتی وجود دارد که این دام‌ها با وجود شرایط اقلیمی استان یزد، سالانه بیش از ۲۸۳ هزار تن شیر خام تولید می‌کنند که حدود ۴۰ درصد آن مازاد بوده و به استان‌های همجوارصادر می‌شود.

حاتمی زاده افزود:  ۳۱ ایستگاه جمع‌آوری شیر در سطح استان وجود دارد که ۲۷ مورد آن فعال بوده و روزانه حدود ۴۳۰ تن شیر خام به این ایستگاه‌ها وارد می‌شود و بعد از آنالیز به کارخانه‌های فرآوری مواد لبنی ارسال می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در راستای افزایش بهره‌وری در واحدهای دامپروری با توجه به خودکفایی در تولید شیر خام، امکانات کشتارگاهی مناسب در فرآوری محصولات تولیدی، کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور، استفاده از ظرفیت انبارهای بندر خشک در واردات نهاده‌های دامی و صادرات این محصولات، مجتمع‌ها و پهنه‌های پرورش دام و طیور؛ برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌ها، بهینه‌سازی و بهسازی واحدهای پرورشی در مصرف انرژی و افزایش تولید شیر خام و گوشت قرمز است، اضافه کرد: دستیابی به این مهم از روش توسعه تلقیح‌ مصنوعی، استفاده از نژادهای دو منظوره و اقتصادی کردن واحدهای روستایی، ایجاد کارگاه‌های فرآوری ضایعات کشاورزی و فرآوری مواد لبنی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید