Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در شورای اداری شهرستان کوثر:

محدودیتی در کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها در کشور نداریم/ حمایت از صندوق های دامپروری و عشایری برای تامین نهاده دامداران

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کمک بلاعوض به صندوق های دامپروری و عشایر خواهیم کرد تا بتوانند نهاده های دامی مورد نیاز را به صورت اعتباری به دامداران روستایی و عشایری بدهند تا پس از پروار بندی و فصل زایش تسویه حساب کنند.

محدودیتی در کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها در کشور نداریم/ حمایت از صندوق های دامپروری و عشایری برای تامین نهاده دامداران

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان اردبیل، در جلسه شورای اداری شهرستان کوثر و در جمع تولیدکنندگان و کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: استان اردبیل قطب و لنگر امنیت غذایی و کشاورزی برای کشور است.

وی ادامه داد: کشاورزان ابزار رزاقیت خدا برای مردم هستند و مردم ما بر سر سفره کشاورزان و دامداران هستند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه کوثر نگین کشاورزی استان اردبیل است، عنوان کرد: در حوزه باغدارای این شهرستان شرایط بسیار خوبی دارد و معاونت باغبانی ماوریت ویژه دارد هم بر روی ارقام و هم ماندگاری آن در منطقه اقدامات لازم را انجام دهند و تیم آموزش و ترویج به این منطقه اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه درخت به در این منطقه بومی است و بازدهی پایینی دارد، ادامه داد: باید بر روی نوسازی باغات به اقدام کنیم و یارانه نهال می دهیم تا پایه های پربازده نهال لیبل آبی به را که از نظر اقلیم و آب و هوا هم خوانی دارد در منطقه کاشته شود.

مقام عالی وزارت در رابطه با صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان کوثر گفت: آمادگی داریم در بحث گوجه و سردخانه از سرمایه گذاران با تسهیلات، واگذاری اراضی کشاورزی و مجوزها حمایت کنیم.

وی در رابطه با احداث و بهره برداری از سدهای معیشتی در استان اردبیل گفت: با کمک استانداری و به صورت مشارکتی احداث این سدها را شروع می کنیم تا کشاورزان از منابع آبی آن بهره مند شوند.

ساداتی نژاد با اشاره به پایاب سد کوثر گفت: به دلیل تاخیر در احداث شبکه های اصلی، 3 هزار هکتار از اراضی پایاب در حالت انتظار باقی مانده بود که با سفر ریاست جمهوری و مصوبات آن سفر، احداث شبکه های اصلی شروع  شده و پایاب سد را که 180 میلیارد تومان مصوبه سفر است به زودی آغاز خواهیم کرد که باعث افزایش تولید و اشتغال در منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق قانون کشاورزان پروانه چرای دام را هم می توانند به عنوان وثیقه بگذارند و در اعطای تسهیلات به کشاورزان دریغ نکنید. چک برگشتی، معوقه و ... مانع تسهیلات نخواهد بود و دامدار کارت هم محدودیت نهاده دامی نخواهد داشت و می توانند امورات کشاورزی را هم با آن بگذرانند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها هیچ محدودیتی در استان اردبیل  نداریم و در سند دار کردن اراضی، تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشور سند بود، در ده ماهه دولت سیزدهم به 10 درصد رسیده و تا پایان سال 1402 رفع تداخلات تمام اراضی کشاورزی به نفع کشاورز به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: از هفته آینده تسهیلات ماشین آلات کشاورزی را شروع خواهیم کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کود در کشور نداریم، ادامه داد: قیمت کود تنها 15 تا 30 درصد نسبت به 1400 افزایش قیمت داشته است، اسفند سال گذشته قیمت کود از 300 دلار به 900 دلار افزایش یافته است و یک کیسه کود پتاس و یا فسفات یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که ما در الگوی کشت با قیمت 500 هزار تومان به کشاورزان عرضه می کنیم و با تامین یارانه 30 درصد از قیمت کود را کشاورز و 70 درصد را دولت یارانه پرداخت خواهد کرد که این یارانه متناسب با الگوی کشت استانی خواهد بود.

وی با اشاره به تامین آرد برای کشاورزان افزود: افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم نشان دهنده توجه ویژه رئیس جمهور و دولت سیزدهم به بخش کشاورزی است؛ افزایش قیمت گندم کشاورزی را در همه زمینه ها اقتصادی می کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شرمنده دامداران و مرغداران کشور هستم، اذعان کرد: دامداران و مرغداران پس از مردمی سازی شرایط سخت اقتصادی را تا به امروز تحمل کردهاند که ادامه دارد اما با غیرت پای تامین سفره مردم و پایداری تولید ایستاده اند، با دستور رئیس جمهور فاز دوم تخصیص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای دامداران و مرغداران را شروع خواهیم کرد و کمک بلاعوض به صندوق های دامپروری و عشایر خواهیم کرد تا بتوانند نهاده های دامی مورد نیاز را به صورت اعتباری به دامداران روستایی و عشایری بدهند تا پس از پروار بندی و فصل زایش تسویه حساب کنند.

وی ادامه داد: خرید تضمیمی دام را انجام می دهیم و شرکت پشتیبانی امور دام به عشایری که می خواهند دام خود را نگهداری کنند به صورت امانی نهاده دامی می دهد تا پس از فصل سرما یا دام را از عشایر خریداری می کند و یا پس از فروش دام توسط عشایر تسویه حساب خواهد کرد.

ساداتی نژاد در پایان عنوان کرد: تمام تلاشمان را برای تامین امنیت غذایی کشور و پایداری تولید غذا خواهیم کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید