Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

تداوم عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در گرو تامین اعتبار

تاکنون بیش از 150 کانون فعال آفت شناسایی و عملیات کانون کوبی از 28 فروردین ماه با چهار دستگاه خودروی مجهز به سمپاش یو ال وی شروع و در سطحی بالغ بر 6500 هکتار انجام و بدون وقفه همچنان ادامه دارد .

تداوم عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در گرو تامین اعتبار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، یحیی آذرمی در بازدید از فعالیت های اکیپ های مبارزه با ملخ در شمال استان با اعلام این خبر افزود:  عملیات رصد و دیده بانی ملخ مراکشی از 20 فروردین ماه سال جاری در مراتع  شهرستانهای  پارس آباد ، بیله سوار و اصلاندوز آغاز و تاکنون بالغ بر 45 هزارهکتار از مراتع و مناطق کانونی توسط اکیپ عملیات مورد بازدید و رصد قرار گرفته و بیش از 150 کانون فعال آفت نیز شناسایی و عملیات کانون کوبی از 28 فروردین ماه با چهار دستگاه خودروی مجهز به سمپاش یو ال وی شروع وتا 28 اردیبهشت ماه در سطحی بالغ بر 6500 هکتار انجام و بدون وقفه همچنان ادامه دارد .

وی افزود:  با توجه به وسعت مراتع و زمان ظهور فعالیت آفت و بخصوص فعال شدن پراکنده و متعدد کانونهای ملخ مراکشی ، ایتالیایی و ... بدنبال بارندگی اواسط اردیبهشت در منطقه که پوره های این کانونها در سنین یک و دو بوده و با توجه به پراکندگی در سطح مراتع و سیع منطقه و زمانبر بودن شناسایی و کنترل این کانونها پیش بینی می شود، عملیات کانون کوبی تا اواسط خرداد ماه ادامه داشته باشد و سطح مبارزه به حدود 20 هزارهکتار برسد .

وی ادامه داد : علاوه بر چهار دستگاه خودرو مجهز به سمپاش یو ال وی تعداد سه دستگاه سمپاش توربو لاینز سوار شونده نیزه آماده داریم که در صورت لزوم با کرایه تراکتور بلافاصله به ناوگان عملیات اضافه خواهد گردید .

این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش های بی وقفه اکیپ عملیات کانون های اصلی ملخ مراکشی کلا شناسایی و عملیات کانون کوبی اجرا شده است. و در ادامه کانونهایی که با تاخیر فعال شده اند با برنامه ریزی لازم و بصورت ضربتی، انشالا در کمترین زمان ممکن، کانون کوبی خواهد گردید و از هر گونه رسیدن آفت به فاز پروازی و جابجائی و انتقال به مزارع زارعین به رغم همجواری با کانونهای آفت در اراضی واگذاری و شرایط بسیار دشوار کنترل آفت بدلیل همجواری و چسبیدن به کانون ها، جلوگیری بعمل خواهد آمد.

 آذرمی گفت : در حال حاضر، اساسی ترین مشکل سازمان، عدم  تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه ی مبارزه با این آفت بسیار خطرناک می باشد. لذا امیدواریم با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان محترم برنامه و بودجه و مدیریت محترم بحران استانداری و نیز فرمانداران شهرستانهای ذیربط، شاهد کنترل موثر این آفت در سالجاری باشیم .

   آذرمی در آخر سخنان خود، ضمن تقدیر و تشکر از همکاریهای بسیار موثر عشایر غیور و دامداران وکشاورزان بومی به عنوان دیده بانهای محلی افزود: همکاری مردمی وگزارشات محلی و همچنین بکار بستن توصیه ها و راهنمائی های کارشناسان حفظ نباتات در خصوص خودداری از هر گونه چرا و رها سازی دام و طیور در مناطق سم پاشی شده به مدت حداقل چهار روز از زمان سمپاشی، از بروز خسارت های احتمالی به احشام جلوگیری نموده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می نماید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید