Iranian Agriculture News Agency

با موافقت نمایندگان؛

شرایط فعالیت سازمان‌های مردم نهاد مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در استفاده از قانون آیین دادرسی کیفری منوط به اخذ مجوز ار مراجع ذیصلاح قانونی کردند.

شرایط فعالیت سازمان‌های مردم نهاد مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در استفاده از قانون آیین دادرسی کیفری منوط به اخذ مجوز ار مراجع ذیصلاح قانونی کردند.

به گزارش ایانا از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 4 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با 151 رأی موافق، 33 رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر با اصلاح ماده 42 این لایحه موافقت کردند.

ماده اصلاحی 42 به شرح ذیل است :

تبصره 1- قوه قضاییه مکلف است در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش دعاوی حقوقی نسبت به انجام تکالیف قانونی با همکاری دستگاه‌های ذیربط اقدام کند.

تبصره 2- سازمان‌های مردم نهاد در صورتی می‌توانند از حق مذکور در ماده 66 قانون آیین‌نامه دادرسی کیفری مصوب 4 اسفند 92 استفاده کنند که از مراجع ذیصلاح قانونی ذیربط مجوز کسب کنند. اگر 3 بار متوالی اعلام جرم یک سازمان مردم نهاد در محاکم صالحه به طور قطعی رد شود، برای یک سال استفاده از حق مذکور در ماده 66 قانون ذکر شده، محروم می‌شود. این تبصره جایگزین تبصره 3 ماده 66 قانون اخیرالذکر می شود. گفتنی است نمایندگان با پیشنهاد کمیسیون مبنی بر حذف کل ماده 42 موافقت نکردند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با اصلاح تبصره 2 بند (پ) ماده 42 لایحه دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با 148 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر موافقت کردند.

متن اصلاحی تبصره 2 به شرح ذیل است: به سازمان تعزیزات حکومتی اجازه داده می‌شود بر اساس آیین‌نامه‌ای که توسط رئیس سازمان پیشنهاد و به تصویب وزیر دادگستری می‌رسد نسبت به اجرای حکم این ماده در مورد پرونده های تعزیراتی اقدام کند.

همچنین نمایندگان با حذف ماده (43) لایحه دائمی برنامه‌های توسعه کشور با 120 رأی موافق، 45 رأی مخالف و8 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر موافقت کردند.

ماده 43 حذف شده به شرح ذیل است: به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقای بهره وری و برای تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه های نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می‌شود.

دستورالعمل اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم گیری و پیگیری تصمیمات، ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تعیین می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید