Iranian Agriculture News Agency

با حمایت وزارت جهاد کشاورزی از دامدارن صورت خواهد گرفت؛

خودکفایی و صادرات با تولید قراردادی گوشت قرمز

آخرین آمارها حاکی از آن است که تولید گوشت قرمز در کشورمان به 909 هزار تن رسیده با این حال 32 هزار تن از این محصول نیز وارد کشور شده است.

خودکفایی و صادرات با تولید قراردادی گوشت قرمز

وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به دنبال تولید یک میلیون و 200 هزار تنی گوشت قرمز در افق ۱۴۰۴ است.

از مجموع 909 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده در کشور 523 هزار تن آن مربوط به دام سنگین و 386 هزار تن آن مربوط به دام سبک بوده است.

وجود 72 میلیون دام در کشور

هم اکنون 62 میلیون راس دام سبک شامل 44 میلیون گوسفند و 18 میلیون بز در کشورمان وجود دارد.

همچنین 7 میلیون و 400 هزار تن دام سنگین در کشور وجود دارد که از این میزان یک میلیون و 700 هزار راس دام صنعتی، یک میلیون و 140 هزار راس دام بومی و مابقی مربوط به دام های آمیخته یا دورگه بوده است.

علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال تاکنون به دنبال آن است که طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در کشورمان متحقق شود.

در قالب این طرح وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نقدینگی ناکافی دامداران به آنها نهاده های دامی با مهلت پرداخت چند ماهه اعطا کرده و در عوض گوشت قرمز تولید شده را به نرخ روز خواهد خرید.

برای این مهم دیروز رسما معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی این طرح را برای اجرا به کلیه استانها ابلاغ کرد تا خودکفایی کامل در گوشت قرمز حاصل شود.

در راستای این ابلاغ پیشنهاداتی مانند ارائه تسهیلات مکفی برای تأمین بخشی از سرمایه در گردش دامداران، صنایع لبنی و شیر خشک، حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات پروتئینی و لبنی از سوی این معاونت ارائه شده است. 

همچنین صادرات شیر خشک در سال جاری آزادسازی شده و تعرفه صادرات آن نیز بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری حذف شده است. پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده نیز به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است.

خودکفایی در تولید گوشت قرمز

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران در گفتگو با خبرنگار ایانا در خصوص این طرح گفت: طرح تولید قراردای گوشت قرمز یکی از بهترین طرح ها است که می تواند تولید گوشت قرمز در کشور را افزایش دهد.

وی افزود: مدل کوچک این طرح در اتحادیه دامداران انجام شده، به این صورت که نهاده های دامی را با نرخ روز سامانه بازارگاه به دامداران اعطا کرده و سپس در قبال آن پس از چند ماه از دامدار گوشت قرمز به نرخ مصوب روز خریداری می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران اظهار نمود: به همین دلیل چون دامداران با مشکل نقدینگی همواره روبرو هستند از این طرح استقبال کرده اند.

این مقام صنفی در ادامه خاطر نشان کرد: بدون شک با اجرای این طرح علاوه بر خودکفایی کامل در تولید گوشت قرمز می توان به دیگر کشورها خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس دام صادر کرد.

گزارش از : امین محمودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید