Iranian Agriculture News Agency

الگوی کشت سند وفاق ملی برای تامین پایدار امنیت غذایی کشور است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت سند وفاق ملی برای تامین پایدار امنیت غذایی کشور در شرایط بحران غذایی است.

الگوی کشت سند وفاق ملی برای تامین پایدار امنیت غذایی کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست هم‌اندیشی الگوی کشت در جمع مدیران ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها، الگوی کشت دومین برنامه مهم از سوی وزارت جهاد کشاورزی در کشور است، گفت: الگوی کشت سند وفاق ملی برای تامین پایدار امنیت غذایی کشور در شرایط بحران غذایی است که در همه کشورها وجود دارد و کشورها سیاست‌هایشان را برای رفع گرسنگی، ایجاد امنیت غذایی و رسیدن به اقتدار غذایی تبیین و تغییر می‌دهند.

به گفته وی، همه کشورها الگوی کشت دارند، در کشور ما نیز طراحی و اصلاح با تاکید بر محصولات راهبردی از سیاست‌های کلی کشور است که بر اجرای الگوی کشت در 15 محصول که 89 درصد محصولات کشاورزی را دربر می‌گیرد، تاکید دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: همچنین ارتقای بهره‌وری در الگوی کشت با افزایش عملکرد و ارتقای بهره‌وری آب، تامین منابع و تخصیص ردیف ویژه تحت عنوان الگوی کشت براساس بند قانونی و الزامات مورد نیاز برای اجرای خوب این طرح مورد تاکید است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مجلس ردیف اعتباری برای اجرای الگوی کشت گذاشته، منابع را تامین کرده، حال وزارت جهاد کشاورزی مکلف به اجرای الگوی کشت با اعمال حمایت‌ها و مشوق‌های مناسب است.

به گفته وی، در این راستا، یارانه نهاده‌ها، کمک‌های فنی و اعتباری و هرچه در قالب بودجه به وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی داریم، باید به سمت الگوی کشت جهت داده شود.

قربانی گفت: برآورد ما این است که الگوی کشت سند وفاق ملی است که همه وزارتخانه‌ها از وزارت بهداشت تا آموزش و پرورش درگیر آن هستند و اعتقاد داریم الگوی کشت چندوجهی است و باید هماهنگ‌سازی بودجه‌ای و مدیریتی برای آن انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری که "کشاورزان اولویت درجه یک ما در حوزه اقتصاد هستند"، گفت: باید به خاطر چندوجهی بودن، بودجه به سمت اجرایی شدن الگوی کشت برود و برآورد اولیه نشان می‌دهد برای اجرای درست الگوی کشت در پیوست اقتصادی شامل مشوق‌ها، پیوست اجتماعی – فرهنگی و پیوست فنی که در حوزه معاونت زراعت است، حدود 40 همت نیاز است.

قربانی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: انتظار داریم ردیف ویژه الگوی کشت براساس نص صریح قانون در قانون بودجه سال 1402 لحاظ شود تا از این ظرفیت در حوزه الگوی کشت و تولید استفاده کنیم و سبدگردانی را در بخش کشاورزی داشته باشیم، تا به اقتدار غذایی برسیم.

معاون وزیر تصریح کرد: هر روزی که برای خدمت به مردم، غذای مردم و تولید امنیت غذایی باشد و این که مردم و جامعه کشاورزی، امنیت معیشتی و فعالان بخش کشاورزی امنیت پایدار داشته باشند، روز بزرگی است و امروز با آغاز اجرای الگوی کشت یکی از آن روزهاست.

وی با اشاره به شعار "وزارت جهاد کشاورزی تنها نیست"، گفت: همه مردم ایران خانواده بزرگ وزارت جهاد کشاورزی هستند و امیدواریم مجلس و سایر دستگاه‌ها کمک کنند تا الگوی کشت عملیاتی و اجرایی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید