Iranian Agriculture News Agency

۶ هزار و ۷۰۰ زنبورستان در قطب تولید عسل کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: زنبورداران استان با تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ زنبورستان و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کندوی مدرن و بومی در استان مشغول به تولید عسل و فرآورده‌های آن هستند.

۶ هزار و ۷۰۰ زنبورستان در قطب تولید عسل کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی بیان کرد: آذربایجان غربی از نظر تولید رتبه اول کشوری و از نظر تعداد زنبورستان رتبه چهارم را بعد از آذربایجان شرقی، کردستان و فارس در کشور دارد.

وی اضافه کرد: ۶ هزار و ۲۷۳ نفر در این بخش اشتغال دارند که رتبه اول کشور از نظر اشتغال در زنبورداری به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار تن عسل در استان تولید شد، ادامه داد: در کل استان ۱۲۵ هزار کندوی بومی و سنتی و یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کندوی مدرن وجود دارد.

شهبازی با اشاره به بحث صادرات در این زمینه و لزوم بسته‌بندی و برندسازی در این راستا خاطرنشان کرد: کیفیت عسل استان از تمام تولیدات کشور مطلوب تر است و این به لحاظ باغ‌های متعدد در این منطقه است.

وی با بیان اینکه خروج از تک محصولی در این حوزه در دستور کار قرار دارد، توضیح داد: برنامه‌هایی برای صادرات انواع محصولات تولیدی حاصل از نگهداری کندوهای زنبور عسل از جمله گرده، موم، بره موم، ژل رویال و زهر زنبور عسل داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۶ تن گرده گل توسط زنبورداران استان تولید شد، گفت: زنبورداران استان رتبه اول کشور را در تولید گرده به خود اختصاص دادند.

شهبازی درباره موارد مصرف گرده یادآور شد: گرده گل پروتئین خالص است که تغذیه انسانی داشته و در ساخت وسایل آرایشی هم کاربرد دارد.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های خوش آب و هوا با دشت و کوهپایه‌های سرسبز و تنوع گیاهی بسیار بالا با بیش از هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است که ییلاقات آن، منطقه‌ای غنی و مساعد برای زنبورداری به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید