Iranian Agriculture News Agency

صادرات ماهانه 100 هزار راس دام سبک از آذربایجان غربی به سایر استان‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طبق آمار اخذ شده از مرکز قرنطینه دامپزشکی استان ماهانه 100 هزار راس دام سبک و سه هزار دام سنگین به خارج از استان ارسال می‌شود.

صادرات ماهانه 100 هزار راس دام سبک از آذربایجان غربی به سایر استان‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در مصاحبه با واحد خبر صداوسیمای مرکز استان با اعلام این خبر، افزود: سالانه 54 هزار تن گوشت قرمز معادل 6 درصد از تولید کشور، 99 هزار تن گوشت مرغ معادل چهار درصد، بیش از 35 هزار تن شیر معادل سه درصد، حدود 10 هزار تن تخم‌مرغ معادل یک درصد و 30 هزار تن عسل معادل 23 درصد از سهم تولید کشور در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف داخل استان و استان‌های هم‌جوار می‌شود.

وی بیان کرد: این استان با داشتن 6.2 درصد از کل مساحت کشور حدود 7.3 درصد از تولیدات دامی کشور را به خود اختصاص داده که علاوه بر تأمین نیاز غذایی داخل استان، بخشی از احتیاجات پروتئین دامی سایر استان‌ها را نیز تأمین می‌کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی در تمامی تولیدات دام و طیور به‌غیراز تخم‌مرغ خودکفا بوده و دارای صادرات به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور است.

شهبازی با اشاره به اینکه در تخم‌مرغ بیش از 50 درصد نیاز از سایر استان‌ها تأمین می‌شود ادامه داد: این استان علاوه برداشتن رتبه اول تولید عسل و رتبه سوم تولید جوجه یک‌روزه، در تولید شیر خام، گوشت قرمز، جمعیت گاومیش، جمعیت گوسفند و بز جزو استان‌های پیشرو کشور است.

وی بابیان اینکه مصرف سرانه گوشت کشور 6 کیلوگرم در سال است، خاطرنشان کرد: میزان مصرف گوشت قرمز استان در سال 20 هزار تن است که از این میزان حدود 50 درصد سهم دام سبک (گوسفند) با 10 هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 10 هزار تن گوشت قرمز معادل با 460 هزار رأس گوسفند است، ادامه داد: میزان تولید بره پرواری بیش از 1.5 میلیون رأس در سطح استان است که مازاد بره تولیدی استان به تهران و سایر نقاط ارسال می‌شود.

شهبازی بیان کرد: مابقی نیاز استان به گوشت قرمز نیز از محل دام سنگین و از کشتار 50 هزار رأس دام سنگین تأمین می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید