Iranian Agriculture News Agency

آغاز بهره برداری از 319 هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار در شهرستان میاندوآب

به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 319 هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار، با اعتبار بالغ بر 30 میلیارد و 400 میلیون تومان، بصورت همزمان، در نهمین روز از ایام الله دهه فجر، طی مراسمی با حضور نماینده مردم شهرستانهای میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین شهرستان میاندوآب، کارشناس مسئول آبهای سطحی استان آذربایجانغربی از مدیریت آب و خاک سازمان، در محل ایستگاه پمپاژ زون z1-2 واحد عمرانی یک، واقع در اراضی روستای قره تپه و حاجی بهزاد از توابع شهرستان میاندوآب افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

آغاز بهره برداری از 319 هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار در شهرستان میاندوآب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، در این آیین عیسی زاده، نماینده مردم شهرستانهای میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کلیدی بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی کشور، اظهار داشت: عرصه! عرصه ی جنگ اقتصادی است و جهاد کشاورزی در خط مقدم جهبه تولید قرار دارد.

مهدی عیسی زاده با تاکید بر لزوم تسریع در تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل عملیات اجرایی پروژه های آب و خاک این شهرستان بویژه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری افزود: سلامت و امنیت غذایی هر جامعه ای، مستقیماً وابسته به تولیدات بخش کشاورزی است. از این رو توجه به تولید سالم و اقتصادی در بخش کشاورزی و توسعه زیرساخت‎های این بخش جهت تولید بیشتر و سالم‌تر، ضرورتی انکار ناپذیر است.

در این مراسم معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: پروژه های بخش آب و خاک این شهرستان که امروز مورد بهره برداری قرار می گیرند؛ شامل: شبکه فرعی سیستم های نوین آبیاری تحت فشار بصورت تجمیعی در اراضی پایاب بند انحرافی سد نوروزلو (زون z1-2 واحد عمرانی یک) به مساحت 310 هکتار در روستای حاجی بهزاد و قره تپه و تعداد 4 طرح سیستم نوین آبیاری بارانی کلاسیک به مساحت 8.5 هکتار در روستاهای سیستک، حاصل قوبی افشار، وکیل کندی و سرچنار، می باشند. علی دیانتی افزود: 85 درصد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه ها به مبلغ 25 میلیارد و 800 میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی بصورت کمک بلاعوض پرداخت شده است.

وی با بیان این مطلب که: «این پروژه ها با هدف افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی» اجرا می شوند؛ خاطر نشان کرد: با آغاز بهره برداری از این پروژه ها حدود یک و نیم میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی و برای تعداد 316 نفر بصورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می شود.

علی دیانتی اذعان داشت: در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و حفظ منابع آب سطحی و زیرزمینی، طرح هایی در دشت میاندوآب (اراضی پایاب بند انحرافی نوروزلو) تحت عنوان واحدهای عمرانی در حال اجرا می باشد. کل دشت به 9 واحد عمرانی تقسیم شده است. واحد عمرانی یک با مساحت کل 4160 هکتار و 10 ایستگاه پمپاژ، به 11 زون تقسیم شده که عملیات اجرایی 6 ایستگاه به اتمام رسیده و زون z1-2 به مساحت 310 هکتار امروز مورد بهره برداری قرار می گیرد. در دو زون دیگر نیز سیستم نوین آبیاری به مساحت 730 هکتار در حال اجرا می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تأمین آب یکی از اصلی ترین مولفه های تولید محصولات کشاورزی است و با عنایت به کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر و محدودیت در منابع آبی، اجرای سیستم های نوین آبیاری، مهمترین و اساسی ترین راهکار برای مقابله با مشکل کم آبی است.

علی دیانتی عنوان کرد: در همین راستا بیش از 8460 هزار هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب، به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است که از این آمار 5507 هکتار مربوط به آبیاری بارانی، 344 هکتار آبیاری قطره ای، 210 هکتار آبیاری کم فشار و ۱۸۰۰ هکتار نوار تی تیپ می باشد. همچنین بیش از ۱۹ کیلومتر نیز پروژه پوشش بتنی انهار و ۶۰ کیلومتر انتقال آب با لوله انجام گرفته که در مجموع با اجرای این طرح ها 39 میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید