Iranian Agriculture News Agency

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی:

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مهمترین راهکار کاهش ضایعات بخش کشاورزی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید فراورده های مختلف از سیب درختی راهکاری برای کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درامد باغداران است.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مهمترین راهکار کاهش ضایعات بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، جواد کرمی روز پنجشنبه در جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، افزود: بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان می تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب درختی مطلوب باشد.

وی ادامه داد: توجه به محصولات جایگزین این میوه و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم اب بر نیز باید در اولویت کاری مسوولان استانی مربوط باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی کشاورزی سنتی را چالشی برای استان بیان کرد و ادامه داد: اشتغالزایی در این بخش بالا است و توجه به رفع چالشها نیز در این راستا باید بیشتر از قبل مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود، افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخشهاست.

معاون استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرزی با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه پایدار بخش کشاورزی استان استفاده کرد.

کرمی بیان کرد: با راه اندازی مرز کیله می توان بازارهای بیشتری را به لیست بازارهای هدف صادراتی اضافه کرد.

حسن انتظار، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی است گفت: حمایت نمایندگان مجلس، مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات لازم است.

وی با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده واین استان بزرگترین کانون تولید سیب کشور است، ادامه  ادامه داد: مسوولان لازم است با همفکری و همکاری زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات را فراهم کنند.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه از میزان بهره های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است و باید این موضوع بازنگری شود.

این جلسه با حضور نمایندگان مجلس و نماینده گان بخشهای مختلف اقتصادی استان در اتاق بازرگانی ارومیه به مدت یک روز برگزار شد.

حاضران در این نشست چالشهای بخش صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه سیب را مورد بررسی و جمع بندی قرار داند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید