Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت:

۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدشت زیر کشت کلزا رفته است

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: با هدف توسعه کشت محصولات کم آب بر در این شهرستان، ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است.

۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدشت زیر کشت کلزا رفته است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، پرویز سلیم زاده اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی ، کشاورزان را بر آن داشت با کشت محصولات جایگزین از جمله کلزا علاوه بر حفظ تنوع محصولات، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب داشته باشند. 

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد دانه‌های کلزا ۳۰ تا ۴۰ درصد روغن و کنجاله آن حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پروتئین دارد، افزود: این محصول نسبت به سایر محصولات کشاورزی در مصرف آب کم توقع تر است و در حاصلخیزی خاک و تناوب با غلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست و نسبت به سایر محصولات نیاز به کود کمتری دارد. 

سلیم زاده اضافه کرد: گیاه کلزا با هر نوع آب و هوایی سازگار است و پس از سویا و نخل روغنی بعنوان سومین گیاه روغنی جهان شناخته می‌شود و بدلیل اهمیت این محصول، کشاورزانی که اقدام به کشت کلزا کنند مورد حمایت‌های دولت قرار می‌گیرند. 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی پلدشت، کشت گونه‌های گیاهی مناسب با شرایط اقلیمی می‌تواند گامی موثر در مقابله با بحران خشکسالی باشد و آن هم در مناطقی همچون پلدشت که همواره با چالش کم آبی روبرو است. 

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است. 

میزان اراضی شهرستان پلدشت ۴۸ هزار هکتار است که در حال حاضر  از ۲۴ هزار آبی بهره برداری می شود و مابقی اراضی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده و در آینده نزدیک بهره برداری می‌شود، در این‌ صورت حدود پنج هزار هکتار اراضی دیم خواهیم داشت. 

توصیه کارشناسان اینکه کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب‌بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید