Iranian Agriculture News Agency

آگاهی بخشی اجتماعی در زمینه خاک با امنیت غذایی ارتباط مستقیم دارد

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آگاهی بخشی اجتماعی در زمینه خاک به‌عنوان عامل اصلی تولید در بخش کشاورزی با امنیت غذایی ارتباط مستقیم دارد.

آگاهی بخشی اجتماعی در زمینه خاک با امنیت غذایی ارتباط مستقیم دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی در جلسه هماهنگی برنامه‌های هفته خاک سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی که با هدف هم فکری، هم‌افزایی و هماهنگی‌های بهتر برگزاری مراسم روز جهانی خاک سال ۱۴۰۲ تشکیل شد، بیان کرد: خاک یکی از عوامل تولید است و برای تامین امنیت غذایی در کنار آب، نقش خاک مهم و حیاتی است. خاک و آب لازم و ملزوم هم هستند. ما باید برای خاک، علاوه بر برنامه‌هایی که در هفته خاک برگزار می‌شود، برنامه مشخص در طول سال داشته باشیم. 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: موضوعاتی مثل فرسایش خاک، کیفیت خاک، آلودگی خاک و فقر غذایی خاک از اهمیت زیادی برخوردار هستند لذا ما باید با برنامه نظام‌مند پیش برویم که این امر همکاری همه ارگان‌های مرتبط با خاک را می‌طلبد.

شفیعی توضیح داد: ما باید از توان بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها برای اجرای کیفی برنامه‌های هفته خاک بهره ببریم و در این ارتباط مشارکت دانشگاه‌ها، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، فرمانداری‌ها، ائمه جماعات، صداوسیما، رسانه‌های مکتوب، مطبوعات، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی و سایر بخش‌ها؛ مهم و نقش آفرین است.

وی با تشکر از زحمات روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، سایر معاونت‌ها و مدیریت‌هایی که در کسب رتبه اول کشوری در سال 1401 نقش آفرین بودند تاکید کرد: امیدواریم امسال نیز با برنامه‌ریزی اصولی، مستندسازی، برگزاری باشکوه مراسم روز جهانی خاک، استفاده از توان مدیریت ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و شبکه برکت، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی توسط رسانه‌ها و همکاری همه ارگان‌های ذی ربط شاهد کسب نتایج خوب در این ارتباط باشیم.

شفیعی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در سطح استان به مدت یک هفته از 8 تا 14 آذرماه در سطح شهرستان‌های آذربایجان شرقی با شعار «خاک و آب، منشا زندگی» برگزار خواهد شد، افزود: با تاسی از اندیشه‌های محیط زیستی مقام معظم رهبری جهت فرهنگ سازی حفظ منابع آب و خاک کشور و با توجه به موضوعات تاکیدی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) هفته خاک از روز چهار شنبه 8 آذرماه نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه به شعار «پایداری خاک و آب ضامن حیات زمین»، روز پنج‌شنبه 9 آذرماه به خاک وآب، تغییرات اقلیمی و تاب آوری، روز جمعه 10 آذرماه به خاک و آب، آموزه‌های دینی و فرهنگی، ارتقای آگاهی و مشارکت همگانی، روز شنبه 11 آذرماه به خاک و آب درآئینه پژوهش، آموزش و فناوری، روز یکشنبه 12 آذرماه به خاک و آب، سلامت خاک و تنوع زیستی، روز دوشنبه 13 آذرماه به آبخیزداری و حفاظت خاک و آب و  روز سه‌شنبه 14 آذرماه به شعار «خاک و آب، منشاء زندگی» (برگزاری بزرگداشت روز جهانی خاک درسطح ملی) مزین شده است.

ایجاد وحدت رویه و هماهنگی کامل برای بهبود کیفی برنامه‌های سال جاری، تسری و گسترش برنامه‌های روز جهانی خاک تا سطح شهرستان‌ها و مراکز خدمات و جلب مشارکت جوامع ذی نفع به ویژه کشاورزان زحمتکش، زنان و دانش آموزان و کودکان عزیز به‌عنوان سرمایه نسل‌های آتی، به اشتراک گذاری تجارب و ایده‌های جدید و ارزشمند همکاران از مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

همچنین مطالب و فایل‌های علمی برای ارتقا سطح دانش و انتشار آن در بین تمام همکاران استانی و شهرستانی سراسر استان، مستندسازی دقیق فعالیت‌های و برنامه‌های مدنظر ثبت رویداد برگزاری روز جهانی خاک ۱۴۰۲ در سایت فائو از طریق نمایندگان استانی تهیه و نصب پوستر استانی روز جهانی خاک ۱۴۰۲ بر اساس الگوی تایید شده ملی، برگزاری بازدیدها و نشست‌های علمی، مسابقه نقاشی کودکان، نشست‌های خبری، تورهای رسانه‌ای ، برنامه‌های تلویزیونی و... از مصوبات این جلسه بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید