Iranian Agriculture News Agency

رتبه اول شهرستان اسکو در تولید پسته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت پسیل پسته در این شهرستان خبر داد.

رتبه اول شهرستان اسکو در تولید پسته

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: با توجه به این که پسته (طلای سبز) به‌عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه ویژه‌ای در بین تولیدات کشاورزی داشته و بخش عمده‌ای صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود مدیریت آفات و بیماری‌های پسته از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. 

وی ادامه داد: پسیل معمولی پسته بلافاصله پس از متورم شدن و بازشدن جوانه‌های پسته در روزهای اول بهار شروع به فعالیت می‌کند و جمعیت آن معمولاً به ‌طور سریع افزایش می‌یابد.

وی گفت: این آفت با تغذیه از شیره نباتی برگ، جوانه و میوه، خسارت زیادی به محصول پسته وارد می‌کند و علی‌رغم سابقه طولانی استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی در کنترل پسیل پسته متاسفانه به‌ علت تعدد نسل، تغییرات اکولوژیکی و مقاومت آفت نسبت به سموم شیمیایی، شاهد افزایش جمعیت و طغیان‌های ادواری این آفت هستیم. 

فرشبافیان افزود: پسیل معمولی  یک آفت بومی در پسته کاری‌های ایران و کشورهای هم‌جوار است.

وی یادآور شد: این حشره در حال حاضر آفت کلیدی و مهم باغ‌های پسته در ایران است.  با توجه به چند نسلی بودن آفت هرساله باغداران برای کنترل آفت از حشره‌کش‌های مختلف و در دفعات متعدد استفاده می‌کنند، لذا با هدف کاهش مصرف آفت کش‌های شیمیایی و مدیریت بهتر این آفت طرح های پایلوت در این شهرستان اجرا می‌شود. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شهرستان اسکو با سطح زیر کشت 850 هکتار پسته، رتبه اول استان را دارد.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید