Iranian Agriculture News Agency

کاشت درختچه‌های دارویی قره قاط در روستای عنصرود شهرستان اسکو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از کاشت درختچه‌های دارویی قره قاط در روستای عنصرود این شهرستان خبر داد.

کاشت درختچه‌های دارویی قره قاط در روستای عنصرود شهرستان اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ابوالفضل فرشبافیان گفت: قره قاط میوه جنگلی بومی آسیای غربی (ایران و ترکیه) بوده و شکل درختچه‌ای دارد که بیشتر در جنگل‌های گیلان و ارسباران دیده می‌شود. وی ادامه داد: بوته آن یک تا 1.5 متر گاهی به ۲ متر هم می‌رسد. گل آذین خوشه‌ای و شامل ۲۰ تا ۴۰ گل صورتی رنگ است. میوه‌هایی به شکل کروی و میوه‌ها در حالت رسیده رنگ ارغوانی تیره دارد. در آب و هوای اقلیمی سرد و مخصوص نواحی کوهستانی و همچنین دارای روزهای مه آلود در فصل رویش است رشد می‌کند، گیاهی سایه پسند در ارتفاع هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۹۰۰ متری از سطح دریا کشت می‌شود.

وی با اشاره به مزایای کشت این محصول افزود: این محصول قابلیت استقرار در بین درختان میوه دارد و در نتیجه به‌عنوان مکمل تولید و سودآوری تکمیلی که در این صورت با آبیاری درختان میوه نیاز آبی این محصول نیز برطرف می‌شود که به‌طور معمول نیاز آبی این گیاه سه هزار و500 تا چهار هزار مترمکعب سالانه است که در سیستم آبیاری تحت فشار این مقدار قابل کاهش است. تراکم در هکتار دو هزار و ۵۰۰ بوته در هکتار است. این محصول  مقاوم به سرما و سرمای دیر رس بهاره است. عملکرد میوه تازه 2.5 تا 4 تن در هکتار و عملکرد میوه خشک یک تن در هکتار است.  

فرشبافیان افزود: قیمت مناسب محصول قیمت عمده هر کیلو پنح میلیون ریال است. اثرات درمانی روی فشار خون کاهش دهنده قند بیماران دیابتی، ترمیم عروق قلب، منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و منگنز است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و به جلوگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

 وی در ادامه افزود: در حال حاضر این گیاه به‌صورت پایلوت در روستای عنصرود کشت شده است با توجه به سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه قابلیت توسعه کشت در این شهرستان را دارا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید