Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده در کشور

قائم مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز طرح جایگزینی ماشین آلات فرسوده در کشور خبر داد.

آغاز طرح جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رسول سلگی در مراسم تحویل نمادین کمباین به کشاورزان هشترود، با تبریک هفته جهاد کشاورزی افزود: در بدو انقلاب حجم تولیدات بخش کشاورزی کشور حدود ۲۵ میلیون تن بوده، امروزه علیرغم اینکه افزایش جمعیت داشتیم تقریبا بخشی از اراضی کشاورزی ما دچار تغییر کاربری شده و تبدیل به توسعه صنعت و مسکن شده و زمین‌هایمان کمتر شده است ولی آنچه که محقق شده شاهد افزایش تولید و رسیدن به ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: این موضوع میسر و محقق نمی‌شد مگر با دستان پرتلاش کشاورزان عزیز و بهره گرفتن از دانش و تکنولوژی که شامل بذر، تغذیه، کنترل آفت، بیماری، مدیریت بهینه مزرعه است ولی غافل نباشیم از اینکه بحث ماشین، ابزار و نیروی محرکه ای که در بخش کشاورزی ورود پیدا کرده، کشاورزی صنعتی را رقم زد که نقش بسزایی در افزایش راندمان و تولید داشت.

وی ادامه داد: تا چند سال پیش به دنبال این بودیم که محصول نوبرانه داشته باشیم، الان با دانش و تکنولوژی رسیدیم به اینکه در چهار فصل سال هر نوع محصولی که نیاز داشته باشیم می‌توانیم به راحتی در اختیار داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. توسعه بخش کشاورزی مرهون یکسری از فاکتورهایی است که در کنار هم قرار گرفته و با مدیریت خوب و بهینه یک کشاورز و زارع در مزرعه توانسته به این جا دست پیدا کند.

سلگی اضافه کرد: وضعیت بخش کشاورزی ما از نظر ماشین‌آلات کشاورزی طوری بوده که همواره ورودی را داشتیم یعنی تولید تراکتور، کمباین و آمدن در سطح مزرعه.  

وی افزود: الان باید توجه کنیم  این ماشین  به‌عنوان تراکتور، کمباین در مزرعه فعالیت می‌کند آیا راندمان و بازدهی‌اش اقتصادی است یا به‌عنوان یک ماشین مستهلک می بایست به نوسازی این ناوگان بپردازیم. در کشور ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور در عرصه کشاورزی کار می.کند، ۵۷۰ هزار دستگاه پلاک‌گذاری شده، دارای هویت و شناسنامه است. حدود 30 هزار دستگاه هنوز پلاک‌گذاری نشده است ولی آنچه که در این هویت ما توانستیم احصا کنیم این است که 50 درصد نیروی محرکه تراکتور ما فرسوده است یعنی عمری بالای 13 سال دارد، پس بازد این اتفاق نه از الان بلکه از قبل در بحث نوسازی ناوگان شروع می‌شد.

وی با بیان اینکه طرح جایگزین ماشین‌آلات فرسوده در کشور آغاز شده است افزود: ما در هفته گذشته موفق شدیم اولین کمباین را در استان فارس اوراق کنیم. در پنج استان این کار آغاز شده که طرح پایلوت اجرا شود و امسال جزء برنامه است که برای ۶۰ دستگاه کمباین با تسهیلات ویژه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته شده است اقدام کنیم.

 قائم مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود ۲۰ هزار دستگاه کمباین در کشور داریم که در حدود ۶۰ درصد کمباین های ما بالای ۱۳ سال عمر دارند که باید برای این موضوع هم برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

در استان آذربایجان شرقی ۹۶۱ دستگاه کمباین وجود دارد که وضعیت فرسودگی آنها ۲۶ درصد است که نسبت به شرایط کشور از وضعیت بهتری برخوردار است. از کل تراکتوری که در آذربایجان شرقی وجود دارد 41 هزار و 859 دستگاه است که 19 هزار دستگاه فرسوده و بالای 20 سال عمر دارند و 5 هزار و 809 دستگاه فرسوده بین 13 تا 20 سال است یعنی 60 درصد تراکتورهای آذربایجان شرقی فرسوده است که باید تمهیداتی برای نوسازی این ناوگان اندیشیده شود.

سلگی به اهمیت نوسازی ناوگان بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: از ۱۲ میلیون تن تولیدات گندم سالیانه کشور اگر یک درصد با نوسازی ناوگان بتوانیم کاهش تلفات و ریزش را داشته باشیم، 120 هزار تن ما می‌توانیم محصول داشته باشیم. ریزش ناوگان ما یعنی کمباین‌های فرسوده حدود هفت درصد است و متوسط ریزش کشور نیز حدود چهار درصد است. سال گذشته دو هزار و 360 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان تسهیلات ارائه کردیم که فقط با یک درصد کاهش ریزش و صرفه‌جویی که از این محل حاصل می‌شود در بحث نوسازی ناوگان می‌توانیم برنامه داشته باشیم که رقم بسیار بزرگی است. علی‌رغم اینکه منابع محدود بود، رویکردی که ما داشتیم کیفیت جذب تسهیلات بود یعنی قیمت تراکتور در بیرون یعنی الان خرید نقدی‌اش با شرایطی که در بازار دارد اختلاف فاحشی دارد.

وی یادآور شد: جاذبیت برای تراکتور بالا است تسهیلات به سمت و سویی سوق داشته باشد که نوسازی ناوگان تراکتور را داشته باشیم. ۶۷۱ دستگاه کمباین در کشور از این تسهیلاتی که در اختیار استان‌ها قرار داده شد کمباین به ناوگان اضافه شد از این میزان نیز استان کردستان با جذب 83 دستگاه بیشترین جذب و آذربایجان شرقی با جذب 71 دستگاه با تسهیلات و بخشی نیز به صورت نقدی خریداری داشتند که 187 دستگاه کمباین به ناوگان برداشت استان اضافه شد. برای سال جاری پیگیری‌های لازم انجام شده و ما در پایان سال 1401، پنج هزار میلیارد تومان از بانک کشاورزی برای ۶ ماهه اول سال به صورت مکتوب موافقت گرفتیم و برش استانی این منابع را بر حسب شاخص‌های در نظر گرفته شده تخصیص دادیم.

وی به دستاورد سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت با قول مساعدی که ایشان دادند، پنج هزار میلیارد تومان نیز برای ارائه تسهیلات تراکتور در نظر گرفته شد. به دنبال این هستیم که با شرکت تراکتورسازی ایران تفاهمی را داشته باشیم و رویکرد نوسازی ناوگان تراکتور در دستور کار قرار بگیرد و در قالب این تسهیلات و منابع بهره‌وری لازم را از ماشین داشته باشیم.

سلگی جایگزینی ماشین آلات فرسوده را جزء رویکردهای مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: امیدواریم این به این رویکرد در آذربایجان شرقی توجه ویژه شود.

وی توسعه شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون را از دیگر برنامه‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که از قبل بوده و بعد از این باید با جدیت پیگیری شود و این شرکت‌ها توسعه داده شود چرا که  تراکتور به.عنوان یک ابزار کار کشاورزی باید بازدهی و راندمان اقتصادی داشته باشد.

سلگی ادامه داد: تشکل‌های ماشین‌آلات کشاورزی مثل تعاونی‌ها باید در شهرستان‌ها شکل بگیرد و ساماندهی شود که به این منظور اتحادیه کمباین‌داران در آذربایجان شرقی باید ساماندهی شود.

وی شکل‌گیری خدمات مکانیزاسیون در بستر فضای مجازی و استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها را از دیگر رویکردهای مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد که باید در آذربایجان شرقی اقدامات مربوط به آن آغاز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید