Iranian Agriculture News Agency

گوزلی خبر داد:

تولید سالانه 18 تن ماده خشک جلبک به دو روش بیوفنس و استخر سرپوشیده در آذربایجان شرقی

بازدید سرپرست شیلات آذربایجان شرقی از اولین مزرعه پیشرفته جلبک در شمالغرب کشور

سرپرست شیلات آذربایجان شرقی از اولین مزرعه پیشرفته جلبک در شمالغرب کشور بازدید کرد.

تولید سالانه 18 تن ماده خشک جلبک  به دو روش بیوفنس و استخر سرپوشیده در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، جواد گوزلی در این بازدید گفت : امروزه شیلات بیش از هر زمان دیگری در خدمت  آبزی پروران و صنعت آبزی پروری است، چرا که آبزی پروری می تواند بخش اعظمی از نیاز تغذیه ای مردم را تامین کند.

وی افزود : موفقیت‌های آبزی پروری در استان توام با استفاده از علم روز و دانش بنیان کردن این صنعت در سالیان اخیر نوید بخش آینده‌ای بهتر است.

 گوزلی ادامه داد : خوشبختانه اکنون با گذشت سالها تلاش و همت در عرصه تولید، جزو استانهای برتر در حوزه شیلات و آبزی پروری هستیم و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده در این حوزه  بدون تردید باعث افزایش سرمایه گذاری و تنوع بخشی به تولید محصولات شیلاتی در استان غیرساحلی ما خواهد شد .

وی بیان کرد: پروژه کشت و تولید جلبک اسپیرولینا به روش گلخانه ای از جمله پروژه های شاخص استان است که از نظر سازه و سیستم تولید در کشور منحصر بفرد بوده و توسط یک شرکت دانش بنیان با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و پژوهشکده بیوتکنولوژی  از سال 1400 با ظرفیت اسمی 18 تن در سال ماده خشک جلبک  به دو روش بیوفنس و استخر سرپوشیده توسط جوانان مبتکر و خلاق شروع به فعالیت کرده است و اینک اجرای طرح توسعه 5 هکتاری با تناژ تولیدی 50 تن  جلبک خشک در سال را آغاز کرده است و این مدیریت خود را ملزم به حمایت از چنین طرحهایی می داند.

گوزلی با اشاره به نو پا بودن این صنعت در کشور  افزود : تنها در چند استان نسبت به تولید جلبک در این سطح  اقدام شده است  و با اشتغال زایی مناسب و استقبال خوبی که از طرف سرمایه گذاران انجام شده است افزایش تولید ، بهره وری و توسعه این صنعت دور از انتظار نیست، با این اقدامات و نظایر آن در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر دانش بنیان کردن تولید و سیاستهای وزارت متبوع و سازمان شیلات ایران علاوه بر تامین مایحتاج مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک استان ما می تواند یکی از قطبهای صادراتی این محصول در کشور باشد.

وی اضافه کرد: جلبک اسپیرولینا در صنایع مختلف غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی کاربرد دارند و با وجود  55 تا60 درصد پروتئین و همچنین آهن ، مواد معدنی و امگا 3 به عنوان مکمل غذایی فرا سودمند در رژیم غذایی انسانی استفاده می شوند.

گوزلی در خاتمه تاکید کرد : تحولات بزرگ شیلات در استان در سایه حمایت مسئولان کشوری و استانی و با استفاده از توان و مشارکت دانشگاه ها،  مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی باعث دانش بینان نمودن پروژه های  تولیدی و توسعه ای آبزیان شده و ما را به سمت خودکفایی سوق خواهد داد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید