Iranian Agriculture News Agency

حضور دو برابر ظرفیت شترها در مراتع کویری

مدیرکل مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برخورد قانونی با چرای خارج از ظرفیت مراتع دام‌ها خبر داد.

حضور دو برابر ظرفیت شترها در مراتع کویری

ترحم بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به وظیفه ذاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حفظ، توسعه و مدیریت بهره‌برداری از مراتع بیان کرد: ملاک و مبنای کار ماده 3 قانون حفاظت بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع ا است که در سال ۱۳۴۶ مصوب شده است.

وی تأکید کرد: به‌موجب این قانون هرگونه بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی باید در قالب طرح باشد. تبصره ذیل این ماده نیز گفته است که قبل از تهیه طرح، بهره‌برداران ذی‌حق و ذی‌صلاح باید شناسایی‌شده، پروانه چرا دریافت کنند و بعد از دو فصل بهره‌برداری اقدام به تهیه طرح مرتع‌داری شود. ازاین‌رو ملاک و مبنای کار ما در مرحله اول پروانه چرا و پس از دو فصل بهره‌برداری، تهیه طرح مرتع‌داری است.

مدیرکل مراتع بابیان این‌که محدودیتی از بابت چرای شتر در مراتع وجود ندارد گفت: بر اساس همین ماده‌قانونی شیوه‌نامه‌ای بر اساس تبصره یک ماده ۳ قانون حفاظت بهره‌برداری و تبصره ۱ ماده ۴۷ و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران، شیوه‌نامه‌ای تحت عنوان شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور را تهیه‌کرده‌ایم که در آنجا نحوه شناسایی بهره‌برداران ذی‌حق و ذی‌صلاح مشخص‌شده است.

وی افزود: در این شیوه‌نامه تعریفی تحت عنوان واحد دامی وجود دارد که بر اساس آن هر رأس گوسفند یک واحد دامی محسوب می‌شود و سایر احشام با توجه به نیاز علوفه آن‌ها در مقایسه با گوسفند محاسبه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال بز یک واحد دامی، شتر و گاو تورک ۶ واحد دامی، گاو بومی چهار واحد دامی، گاومیش ۷ واحد دامی، اسب و سایر احشام ۵ واحد دامی در نظر گرفته‌شده‌اند.

بهزاد تصریح کرد: با توجه به این‌که شتر به دلیل ویژگی‌های فیزیولوژیکی، تنها دام مناسب برای پرورش در مناطق کویری است، اگر مبنای خود را این سه اصل قرار بدهیم که شترها چه زمانی و با چه ظرفیتی وارد شوند و چه زمانی خارج شوند هیچ آسیبی به مرتع وارد نمی‌آید.

وی بابیان این‌که در حال حاضر مراتع مناطق کویری ما ظرفیت چرای 92 هزار نفر شتر را دارا هستند گفت: با توجه به آمارگیری اسفندماه گذشته، در حال حاضر با پراکنش ۱۸۲ هزارنفری شتر در سطح کشور روبه‌رو هستیم و با مازاد این شترها باید برخورد قانونی صورت بگیرد.

بهزاد توضیح داد: بر اساس قانون، به ارزش 20 درصد از هر واحد دامی که خارج از ظرفیت وارد مرتع می‌شوند خسارت به مرتع وارد می‌شود. بر اساس استعلاماتی که هرساله توسط معاونت امور دام صورت می‌گیرد، قیمت هر واحد دامی را به ما اعلام می‌کنند که این رقم در سال جاری ۶ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است که بر این اساس ورود هر واحد دامی خارج از ظرفیت به مرتع معادل یک‌میلیون و دویست هزار تومان مشمول جریمه قانونی خواهد شد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید