Iranian Agriculture News Agency

کاهش 26 درصدی واردات روغن با منطقی شدن مصرف

انجام اصلاحات اقتصادی در کشور، مصرف روغن خوراکی در ایران را منطقی کرده است. آمارهای گمرک نشان می‌دهد به دنبال حذف ارز ترجیحی، واردات این محصول با کاهش 26 درصدی مواجه شده است.

کاهش 26 درصدی واردات روغن با منطقی شدن مصرف

به گزارش خبرنگار ایانا، ایران تا پیش از اصلاح ارز ترجیحی یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان روغن در دنیا به حساب می‌آمد، به‌طوری که سرانه مصرف روغن خوراکی به 21 کیلوگرم رسیده بود و این میزان 9 کیلوگرم بیشتر از مصرف جهانی بود.

پس از اصلاح ارز ترجیحی با منطقی شدن مصرف و از بین رفتن قاچاق این محصول به دلیل ارزان بودن و تخصیص ارز ترجیحی، واردات روغن از دو میلیون و 400 هزار تن به یک میلیون و 400 هزار تن رسیده است که افتی معادل یک میلیون تن را نشان می‌دهد. به همین دلیل با انجام این اصلاحات سرانه مصرف ایران به 15 کیلوگرم رسید.

جزئیات واردات روغن در فروردین ماه

واردات روغن نباتی در فروردین ماه سال جاری همانند 9 ماه پایانی سال گذشته کاهشی بوده است به‌طوری که منطقی شدن مصرف خانوارهای ایرانی در پی معقول شدن قیمت این محصول سبب شده با افت واردات روبرو شویم.

آمار سازمان گمرک نشان می‌دهد، در فروردین ماه سال جاری 30 هزار و 551 تن به ارزش 45 میلیون و 82 هزار دلار یا یک هزار و 286 میلیارد تومان به ایران وارد شده است، این در حالی است که در سال 1400 حدود 41 هزار و 377 تن به ارزش 61 میلیون و 645 هزار دلار از انواع روغن خام وارد کشور شده است.

واردات روغن از 12 کشور دنیا

بررسی‌های آمار گمرک نشان می‌دهد که به لحاظ وزنی واردات انواع روغن خام با کاهش 26 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با کاهش حدوداً 26.8 درصدی روبه‌رو بوده است. اما این به مفهوم قطع کامل واردات نیست. طی یک سال اخیر همچنان روغن نباتی از 12 کشور جهان شامل کشورهای امارات متحده عربی، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، چین، سنگاپور، سوئیس، عمان، روسیه، فرانسه، مالزی و موناکو به ایران وارد شده است.

خوداتکایی تولید روغن در کشور تنها 10 درصد!

دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و پس از غلات، دومین ذخایر جهانی را تشکیل می‌دهند.

دانه‌های روغنی مانند سویا، کلزا، پنبه دانه، آفتاب‌گردان، زیتون، بادام زمینی و بسیاری موارد دیگر در کشور تولید می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک با رشد چشمگیر میزان تولید آنها تا 1404 روبرو خواهیم بود اما آمارهای فعلی تولید نشان می‌دهد میزان خوداتکایی کشورمان به این محصولات، در حال حاضر تنها 10 درصد است.

گزارش از امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید