Iranian Agriculture News Agency

یک محصول شیرین ایرانی به 24 کشور جهان صادر می‌شود؛

رشد 100 درصدی صادرات پشمک

صادرات پشمک در سال گذشته به یک میلیون و 741 هزار دلار رسیده، این در حالی است که در سال 1400 هیچ‌گونه ارزآوری از طریق این محصول نداشته‌ایم.

رشد 100 درصدی صادرات پشمک

به گزارش خبرنگار ایانا، پشمک ایرانی نوعی شیرینی و تنقلاتی حجیم است که از شکر تهیه می‌شود، سفید رنگ بوده اما با افزودن موادی رنگی به آن می‌توان پشمک‌های رنگارنگ تولید کرد. روز 7 دسامبر به‌عنوان روز جهانی این محصول نامگذاری شده است.

با این حال پشمک تولید شده در کشورمان با پشمک‌هایی که امروزه در شهر بازی‌ها به فروش می‌رسد، تفاوت داشته و نوع طبخ آن هم متفاوت است. امروزه به پشمک بروجردی یا همان پشمینه شهرت دارد و باید منشاء آن را شهر بروجرد استان لرستان دانست.

این ماده غذایی و تنقلاتی علاوه بر تامین نیاز بازار داخل راهی بازارهای دیگر نیز می‌شود به‌طوری که صادرات آن در سال گذشته رشد 100 درصدی را به خود دیده است.

جزئیات صادرات پشمک در سال گذشته

براساس آمار گمرک در سال گذشته یک هزار و 766 تن و 674 کیلوگرم پشمک به ارزش یک میلیون و 740 هزار و 722 دلار یا 49 میلیارد و 21 میلیون و 163 هزار تومان از کشور صادر شده است.

گفتنی است در سال 1400 کشورمان هیچ گونه ارزآوری از طریق صادرات پشمک نداشته است، به همین دلیل می‌توان گفت صادرات این محصول به لحاظ وزنی و ارزشی رشد 100 درصدی داشته است.

24 کشور جهان، مقصد پشمک ایرانی

طی این مدت اردن، ارمنستان،  استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، سوئد، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قطر، کانادا، کنیا، کویت، گرجستان، هندوستان و هلند 24 مقصد صادرات سوهان ایران بوده‌اند.

گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید