Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از سی ان ان:

تحقیقات جدید: تلفات تنوع زیستی بیش از حد تصور است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تلفات گونه‌های حیات وحش در جهان "به‌طور قابل‌توجهی نگران‌کننده‌تر" از آنچه تصور می‌شد است و تقریباً نیمی از گونه‌های سیاره زمین به سرعت جمعیتشان رو به کاهش است.

تحقیقات جدید: تلفات تنوع زیستی بیش از حد تصور است

به گزارش ایانا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، انسان‌ها تاکنون تعداد زیادی از گونه‌ها را از بین برده و بسیاری از آنها را به سمت لبه پرتگاه سوق داده‌اند. برخی از دانشمندان می‌گویند ما وارد دوره "ششمین انقراض جمعی" می‌شویم که این بار ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

عامل اصلی، تخریب مناظر وحشی برای ایجاد مزارع، شهرک‌ها، شهرها و جاده‌ها است اما تغییرات آب‌وهوایی نیز عامل مهمی در کاهش گونه‌ها است و پیش‌بینی می‌شود که با گرم شدن جهان تأثیر به تدریج بدتری خواهد داشت.

گردآورندگان این پژوهش بیش از 70 هزار گونه در سراسر جهان از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها و حشرات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا مشخص کنند که آیا جمعیت آنها در طول زمان افزایشی، کاهشی یا ثابت است.

بر اساس این مطالعه که روز دوشنبه در مجله «بیولوژیکال ریویوز Biological Reviews » منتشر شد، آنها دریافتند که 48 درصد از این گونه‌ها از نظر میزان جمعیت رو به کاهش هستند و کمتر از سه درصد جمعیت آنها افزایش داشته است.

دانیل پینچیرا-دونوسو یکی از محققان این پژوهش و از دانشکده علوم زیستی در دانشگاه کوئینز بلفاست ایرلند، گفت که یافته‌های آنها یک "هشدار جدی" است.

او به سی‌ان‌ان گفت: «مطالعات دیگر که با بررسی تعداد بسیار کمتری از گونه‌ها انجام شده، نشان داده‌اند که تداوم «بحران انقراض»، جدی‌تر از چیزی است که عموما تصور می‌شود. یافته‌های ما تاییدی آشکار در مقیاس جهانی است.

او افزود که این مطالعه "تصویر واضح تری" از میزان نابودی تنوع زیستی در جهان ارائه می دهد.

پینچیرا-دونوسو گفت، به مدت چند دهه، بحران انقراض تحت عنوان «دسته‌های حفاظتی» طبقه بندی شده؛ عنوانی که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت IUCN، کمیته سازمان ملل متحد، به هر گونه زیستی اختصاص می‌دهد.

بر اساس این روش، فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض خطر، حدود 28 درصد از آنها را در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی می‌کند.

این محقق ایتالیایی ابراز داشت: آنچه که پژوهش ما نشان می‌دهد این نیست که آیا در حال حاضر گونه‌ها "در معرض خطر" طبقه‌بندی می‌شوند یا خیر، بلکه این است که آیا میزان جمعیت آنها به سرعت و به تدریج کاهش می‌یابد یا خیر".

روند نزولی جمعیت در گذر زمان زمینه ساز انقراض گونه زیستی است.

بر اساس این ارزیابی، 33 درصد از گونه‌هایی که در حال حاضر در فهرست قرمز IUCN تحت عنوان "تهدید نشده" طبقه بندی می‌شوند، در واقع رو به انقراض هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که گونه‌های پستانداران، پرندگان و حشرات همگی شاهد کاهش جمعیت هستند، درحالی‌که دوزیستان در مجموع به شدت آسیب دیده‌اند و با تهدیدات متعددی از جمله بیماری‌ها و تغییرات آب و هوایی مواجه هستند.

اما برای ماهی‌ها و خزندگان وضعیت بهتر است چرا که به نظر می‌رسد گونه‌های بیشتری از آنها دارای جمعیت پایدار بوده و رو به کاهش نیستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید