Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری خبرداد:

تجهیز ناوگان مکانیزاسیون به دستگاه‌های کشت مستقیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری از تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی استان به دستگاه‌های کشت مستقیم خبرداد.

تجهیز ناوگان مکانیزاسیون به دستگاه‌های کشت مستقیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، سیروس بیک بکان، گفت: از ابتدای آغاز طرح جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری و همچنین از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان، بیش از ۶۰ دستگاه کارنده کشت مستقیم غلات دیم از محل اعتبارات طرح جهش تولید در دیم‌زارها به ناوگان کشت استان اضافه شده است.

وی، با اشاره به اینکه، مجموع ماشین‌آلات خریداری شده از محل تسهیلات اعتباری مکانیزاسیون و طرح جهش تولید در سال‌های آینده افزایش چشمگیری در سطح کشت مکانیزه غلات استان به‌وجود خواهد آورد که نتیجه آن افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش تولید استان خواهد شد، افزود: جهت ترویج فرهنگ کشت مستقیم در شهرستان‌های بن، اردل و مناطقی از شهرستان شهرکرد امروز سه دستگاه با کمک یارانه‌ای دولت و خودیاری کشاورزان تحویل این قشر شد.

همچنین،حجت الله رئیسی معاون مدیریت زراعت سازمان، با اشاره به اینکه، که این نوع کشت با حذف عملیات خاک‌ورزی یا شخم‌زنی در زمین کشاورزی انجام می شود، افزود: کشت مستقیم  نوعی کشاورزی حفاظتی است که سعی می‌شود میزان دست‌کاری در خاک به حداقل برسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

در پایان، کوهی کارشناس مسئول مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان، این نوع کشت را مستلزم رعایت اصول و قوائدی دانست که در صورت رعایت آنها، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت، باعث افت شدید عملکرد محصول می‌شود.

وی اظهارکرد: دستگاه‌های کشت مستقیم از نوع خطی و ردیفی هستند که برای کاشت گندم، جو، کلزا و حبوبات استفاده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید