Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:

کشاورزان از آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی در مزارع خودداری کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به خشک شدن مزارع و مراتع؛ کشاورزان از آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی در مزارع خودداری کنند.

کشاورزان از آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی در مزارع خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا از بوشهر، کبری توکلی افزود: با توجه به نزدیک شدن به اتمام زمان برداشت گندم، جو و کلزا در این استان و رویش زودهنگام علف‌های هرز حاشیه مزارع و مراتع و همچنین سابقه آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی مزارع در سال‌های گذشته، لازم است تا کشاورزان نسبت به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: کشاورزان استان بوشهر هرچه سریع‌تر با انجام عملیات شخم و دیسک نسبت به حذف علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع خود اقدام کنند.

توکلی افزود: کشاورزان استان از آتش زدن پسماندهای محصولات کشاورزی در مزارع خودداری کنند چرا که برابر ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و طبق آن با متخلفان به عنوان مجرم برخورد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

وی بیان کرد: آتش زدن بقایای گیاهی، علاوه بر آلودگی محیط زیست، خطر کاهش دید رانندگان در جاده‌ها و احتمال تصادف موجب فقیرترشدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم های خاک می‌شود.

توکلی گفت: مالکان اراضی زراعی اجاره‌ای در هنگام عقد قرارداد، موضوع حفاظت از اراضی و محیط زیست را در متن اجاره نامه قید و تضمین مناسب جهت ممانعت از آتش زدن بقایای گیاهی و جمع آوری بقایای آلوده کننده محیط را از اجاره کاران دریافت کنند تا دچار عواقب قانونی آن نشوند.

وی بر لزوم اهمیت اطلاع‌رسانی مناسب و نصب بنر همچنین ارائه هشدارهای کافی به صورت مستقیم و یا از طریق بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی روستاها ، دهیاری ها و رسانه های عمومی به زارعین تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید