Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد:

تلاش برای ارتقای دوقلوزایی نژاد قزل با روش‌های جدید پرورشی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جریان بازدید از ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند قزل شهرستان میاندوآب بر تلاش برای ارتقای دوقلوزایی این نژاد با روش‌های جدید پرورشی تاکید کرد.

تلاش برای ارتقای دوقلوزایی نژاد قزل با روش‌های جدید پرورشی

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان غربی، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به‌منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند قزل شهرستان میاندوآب بعدازظهر سه‌شنبه دوم خردادماه ۱۴۰۲ از قسمت‌های مختلف این ایستگاه بازدید و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفت.

خسرو شهبازی در این بازدید با اشاره به اهمیت حفظ خلوص نژادی گوسفند قزل به‌عنوان یکی از نژادهای اصیل و ارزشمند منطقه، بر ارتقای درصد دوقلوزایی این نژاد با مدیریت اصولی و بهره‌گیری از روش‌های جدید پرورشی و جیره‌های غذایی مناسب تأکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین در ادامه برای کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز به‌منظور استفاده از ظرفیت کامل ایستگاه قول مساعد داد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه و ترویج پرورش دام به‌صورت صنعتی با استفاده از دانش فنی روز، گفت: میاندوآب یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان است و دارای ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی است.

در ادامه معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب با اشاره به امکانات، مسائل و مشکلات ایستگاه گفت: ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند قزل شهرستان میاندوآب، به مساحت کل ۳۰ هکتار، شامل ۴ هکتار ساختمان‌ها و تأسیسات از جمله سالن پرورش، هانگار، زایشگاه، بیمارستان دامپزشکی، حمام ضد کنه، انبار کنسانتره و علوفه، سیلوی ذرت، ساختمان اداری، کارگری و نگهبانی و ۲۷ هکتار اراضی زراعی اطراف ایستگاه است.

بهزاد قنبری افزود: این ایستگاه باهدف شناسایی و مطالعه پتانسیل ژنتیکی اکوتیپ گوسفند قزل موجود در منطقه، اصلاح نژاد گوسفند قزل و حفظ خلوص نژادی، بهبود گله‌داری منطقه و سازمان‌دهی تولیدات دامی، ارائه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی به دامداران و دانشجویان دانشگاهی در شهرستان میاندوآب مشغول به فعالیت است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۲۷۴ رأس گوسفند در این ایستگاه پرورش می‌یابد و رکوردگیری وزن دام، تولید و توزیع قوچ پروف (به‌گزینی شده) در بین دامداران، همکاری با مراکز آموزشی و دانشگاهی و تولید علوفه احشام موجود در ایستگاه از فعالیت‌های جاری ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند قزل میاندوآب است.

وی تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار، امکان بهره‌گیری از ظرفیت کامل ایستگاه، برای پرورش نژاد قزل تا ۵۰۰ رأس و توسعه فعالیت‌های اصلاح نژادی، وجود دارد.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، معاون مالی مرکز، معاون بهبود تولیدات گیاهی و رئیس اداره روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونین، امام‌جماعت و جمعی از کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب، در این بازدید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی را همراهی می‌کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید