Iranian Agriculture News Agency

سرفصل تنوع زیستی در کتب درسی دانش آموزان ایجاد می‌شود

رئیس سازمان تات گفت: مقرر شد کارگروهی از سازمان تات و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا در خصوص گنجاندن مفاهیم حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی در سرفصل کتب درسی تمام مقاطع بازنگری ایجاد شود. باید این مفهوم از کودکی آموزش داده شود تا در سال‌های آینده به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

سرفصل تنوع زیستی در کتب درسی دانش آموزان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی روز دوشنبه در همایش روز ملی تنوع زیستی (اول خرداد ماه) که در محل سازمان تات برگزار شد، بیان کرد: ما شناخت لازم از حوزه تنوع زیستی نداریم.

وی ادامه داد: در حوزه تنوع زیستی نیاز به معرفت افزایی و ارتقاء آگاهی عمومی مردم و مسئولان اجرایی نسبت به حفظ و احیاء آن وجود دارد. به خصوص نیاز است مردم را در حفظ تنوع زیستی همراه کنیم.

خیام نکویی افزود: باید روشنگری شود که اگر تنوع زیستی به خطر بیفتد، چه مخاطراتی برای کشور دارد. به‌عنوان مثال اگر زنگ گندم اپیدمی شود، بسیاری از گندم‌ها را درگیر می‌کند و اگر رقم مقاوم به بیماری نباشد در حوزه تامین نیاز داریم که به شرایط پایدار برسیم. ابتدایی ترین دستاورد تنوع زیستی همین است.

رئیس سازمان تات گفت: زمانی که صحبت از امنیت غذایی می‌شود اساس آن تنوع زیستی است. در این راستا مقرر شد کارگروهی از سازمان تات و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا مباحث مرتبط با حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی در سرفصل کتب درسی گنجانده شود. باید از کودکی این مباحث آموزش داده شود و در سال‌های آینده به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

خیام نکویی ادامه داد: مجموع ذخایر ژنتیکی ما از مجموع تمام کشورهای اروپایی بیشتر است اما بهره‌برداری و بهره‌وری از آن اهمیت دارد.

وی گفت: ایران با ۷۳ هزار نمونه و ۴۹ هزار نمونه منابع طبیعی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا است و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی برای حفاظت از گونه‌ها در کشور مستقر شده است.

خیام نکویی ادامه داد: در حوزه دام و طیور نیز ما تولید کننده مرغ بومی مناطق سیستان و بلوچستان هستیم و یکی از مهمترین اقدامات،. حفظ این ذخایر در زیستگاه و بانک‌های ژن است اما صرف نگهداری از ذخایر کافی نیست و ذخایر باید دائما ارزیابی شود تا گونه‌های در حال انقراض مشخص شوند.

وی ادامه داد: اگر با نگاه درست به حفظ تنوع زیستی بنگریم، متوجه می‌شویم روند موجود پاسخگو نیست و اگر این ثروت را کشورهای اروپایی در اختیار داشتند، صدها برابر اعتبار بیشتر برای حفظ تنوع زیستی می‌گذاشتند. در این راستا باید ۲۰ درصد پایان نامه‌ها به حفظ تنوع زیستی و دانش فنی احیاء آن اختصاص یابد همچنین نیاز به نگاه نو و متفاوت به تنوع زیستی از سوی مسئولان وجود دارد.

رئیس سازمان تات بیان کرد: عدم توجه به منابع آب و خاک موجب آسیب به تنوع زیستی می‌شود و نیازمند این هستیم که گونه‌های تاب‌آور مقاوم به آفت دانش‌های زنده و غیر زنده داشته باشیم.

خیام نکویی گفت: ژن ۹۵ درصد مناطقی که خوراک انسان را تامین می‌کنند از خاورمیانه است و ۵۰ درصد از گونه‌ها مربوط به چهار گیاه گندم، ذرت، برنج و سیب زمینی است.

وی تاکید کرد: باید به صورت جدی از تخریب تنوع زیستی جلوگیری شود و اقدامی سریع انجام دهیم. باید این موضوع تبدیل به گفتمان ملی شود. در این صورت پیش از احداث بزرگراه به نابودی گونه‌های گیاهی در معرض خطر توجه می‌شود و پس از آن اقدام به اجرای طرح های عمرانی می‌شود.

توجه ویژه به حفظ تنوع زیستی در برنامه هفتم توسعه

در ادامه مصطفی آقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی نیز به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی عنوان کرد: تنوع زیستی به معنی همه اشکال حیات است که امنیت غذایی و توسعه پایدار را به دنبال دارد، جلوگیری از بیماری‌های نوظهور، اثرات مخرب، سلامت و رفاه انسان و ایمنی و تولیدات کشاورزی در پی حفاظت از این منابع ارزشمند است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹۶ کشور جهان از جمله ایران با هدف اگاهی از مسائل تنوع زیستی عضو کنوانسیون تنوع زیستی هستند.

آقایی با اشاره به شعار روز جهانی تنوع زیستی «از توافق تا عمل: بازسازی تنوع زیستی» گفت: با این شعار مشخص است کشورها توافقات مختلفی داشته‌اند اما عمل نشده است.

رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در راستای حفظ تنوع زیستی وضع قوانین مهم در این حوزه است که در سال ۹۷ اجرایی شده اما اجرایی شدن بندهای مصوب آن نیاز به عزم جدی دارد.

آقایی گفت: حفظ تنوع زیستی با بیان مشکلات و رهنمودهای اساتید و سایر صاحب نظران محقق می‌شود همچنین نیاز است در تصمیم‌گیری مسئولان در برنامه هفتم توسعه به این موضوع توجه ویژه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید