Iranian Agriculture News Agency

تولید رویان دام سبک به روش اووم‌پیک‌آپ برای نخستین بار

طرح بهبود ژنتیک دام سبک عشایری و تولید رویان نژاد منتخب به روش آزمایشگاهی با استفاده از روش اووم‌پیک‌آپ (روش برداشت تخمک از دام زنده)رای نخستین بار در کشور، در شهر گندمان استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

تولید رویان دام سبک به روش اووم‌پیک‌آپ برای نخستین بار

به گزارش ایانا به نقل از تسنیم، این طرح با هدف بهبود ژنتیک دام سبک عشایری و تولید رویان نژاد منتخب به روش آزمایشگاهی برای نخستین بار در کشور امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهر گندمان با همکاری بسیج سازندگی سپاه قمربنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و بنیاد تعاون بسیج کشور آغاز به کار کرد.

بهره‌وری دو نسل دام لری، بختیاری و افشاری در استان

هوشنگ فولادی، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان در آیین اجرایی این طرح بیان کرد: بیش از سه میلیون راس دام سبک عشایر امروزه در سطح استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای اصلاح نژاد دام و همچنین دامپروری بهتر، سازمان بسیج سازندگی با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی اقدام به حفظ نسل دام استان کرده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در استان چهارمحال و بختیاری دو نسل دام لری-بختیاری و افشاری وجود دارد، تلاش می‌شود این دو نسل در استان حفظ شود و بهره‌وری بهتر داشت. با این اقدام می‌توان افزایش دام و تولید گوشت بیشتر داشت.

شاکر شایسته‌نیا، مسئول واحد امنیت غذایی قرارگا خاتم الانبیا (ص) نیز  اظهار داشت: قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه در راستای افزایش بهبود بهره‌وری دام سبک اقدام به دو محور زیرساختی وخدماتی کرده است که در قالب محوز زیرساختی، بهبود ژنتیک دام سبک انجام شد.

وی افزود: در این طرح به سراغ نژادهای منتخب بومی کشور رفتیم با هدف اینکه بتوان آن‌ها را احیاء کرد و سپس سراغ تثبیت نژاد رفت و در نهایت تکثیر آن‌ها را به منظور افزایش بهره‌وری دام سبک عشایر در کشور در پیش گرفت.

راه اندازی بانک ذخیره رویان دام سبک

مسئول واحد امنیت غذایی قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه خاتم الانبیا (ص) گفت: نژاد منتخب از نظر ژنتیکی ارزش والایی دارد و قرار است به 25 راس دام پذیرنده عشایر انتقال داده شود.

وی عنوان کرد: در راستای محرومیت‌زدایی و همچنین حفظ ذخائر ژنتیکی دام سبک کشور سپاه پاسداران در قالب قرارگاه محرومیت زدایی و سازندگی به راه اندازی بانک ذخیره رویان دام سبک پرداخته است، این اقدام موجب جلوگیری انقراض نژادهای بومی دام سبک کشور می‌شود. 

شایسته‌نیا مطرح کرد: 29 توده ژنتیکی دام سبک در ایران وجود دارد که بی‌نظیر است اما به دلیل خشکسالی، کمبود علوفه، بیماری‌ها و ... این نژادها رو به نابودی بود که با این طرح می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. این طرح برای اولین بار در استان چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود و در استان‌‌های دیگر همچون خراسان رضوی، قم، کرمان، فارس و ... انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید