Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد:

تاثیر مثبت صادرات بر رشد تولید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقدامات لازم برای تحقق شعار سال، توجه به صادرات را یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصاد اعلام کرد و گفت: روان شدن صادرات، زمینه افزایش تولید را فراهم می‌کند.

تاثیر مثبت صادرات بر رشد تولید

به گزارش ایانا، سید محمدرضا میرتاج بیان کرد: بین تولید و صادرات یک رابطه مستقیم وجود دارد. هرچه صادرات افزایش یابد، تولید هم بهبود خواهد یافت.

وی علمکرد سازمان سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات طی سال گذشته را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: علیرضا پیمان رئیس سازمان توسعه تجارت ایده‌های خوبی برای توسعه صادرات دارد. حتی در جریان بررسی قانون بودجه نیز کارهای مرتبط با مقوله صادرات را به خوبی پیگیری می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر بتوانیم سهم مناسبی از بازارهای جهانی بدست آوریم، تولید افزایش می‌یابد و شعار سال نیز محقق می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر در سازمان توسعه تجارت بینش خوبی برای حمایت از بخش خصوصی و صادرات وجود دارد.

وی یادآور شد:عده‌ای به این مسئله باور ندارند که باید دست بخش خصوصی باز باشد. تا آنجایی که این مسئله مورد غفلت و بی‌توجهی عده‌ای از مسئولان قرار گرفته است.

میرتاج الدینی گفت: مقام معظم رهبری بارها به این نکته هشدار داشته و تاکید کرده است که باید به بخش خصوصی توجه شود. امسال درسخنرانی اول سال در مشهد مقدس، حضرت آقا به این نکته تاکید کردند که اقتصاد دولتی افراطی یکی از آفت‌های کشور ما است که باید حل شود.

وی افزود: لازمه این کار آن است که اقتصاد کشور را به سمت مردمی‌سازی و توجه به بخش خصوصی پیش ببریم. این هدف با شعار محقق نمی‌شود. اولین الزام آن توجه به این مسئله یا به عبارت دیگر مردمی‌سازی اقتصاد و باور داشتن به این مسئله است. یعنی ما باور کنیم که ریل اقتصاد را از دولتی بودن به مردمی بودن و توجه به بخش خصوصی بازگردانیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: این همان موضوعی است که اصل 44 و سیاست‌های کلان کشور نیز به آن تاکید کرده است. این همان خواسته‌ای است که رهبر انقلاب برای اصلاح اقتصاد کشور به آن تاکید داشته و همه مسئولان از مجلس، دولت و قوه قضائیه همواره آن را مطالبه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت و بهبود وضعیت صادرات یکی از محورها و به عبارت دیگر یکی از ارکان اصلی توجه به این نکته است.

میرتاج الدینی با تاکید بر برداشتن موانع از سر راه بخش خصوصی و مردمی سازی اقتصاد کشور و شناسایی این موانع یادآور شد: یکی از این موانع مربوط به مرحله صدور مجوز است. موانع دیگر مربوط به مرحله واردت خطوط تولید، قطعات و ماشین آلات تولید و مواد اولیه است. همچنین موانعی پیش روی صادرات وجود دارد.

وی افزود: گزارش شده که برخی واحدهای بخش خصوصی در گمرکات نمی‌توانند محصول خود را صادر کنند اما با تعویض گمرک کالا به خارج صاد رمی‌شود. اگر کالایی قابل صادرات نیست از همه گمرکات نباید صادر شود اینکه در یک گمرک اجازه صادرات می‌دهند و در یک گمرک دیگر این اجازه صادر نمی‌شود، یعنی در این حوزه بوروکراسی و موانع شدید است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: خوشبختانه دکتر پیمان پاک موانع این حوزه را شناسایی کرده‌اند. در زمینه صادرات اطلاعات داشته و بر این حوزه اشراف دارد.برای مشکلات راهکار ارائه کرده است. ما درمجلس این مسایل را درجلسات مشترک با بخش خصوصی، سازمان توسعه تجارت و سایر مسئولان پیگیری خواهیم کرد تا شعار راهبردی سال که رشد تولید و مهار تورم است، محقق شود.

وی افزود: برای رشد تولید باید موانع کنار گذاشته شوند. صادرات روان باشد. بازگشت ارز صادراتی برای صادرکنندگان باید سهل باشد و بانک مرکزی در این موانع و محدودیت‌ها مقداری گشایش ایجاد کند و بخشنامه‌های پیچیده‌ای که دارد را تسهیل کند تا شاهد شکوفایی و رشد تولید در سال جدید باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید