Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری خبر داد:

تولید 25 هزار تن ماهی سردابی در مزارع پرورشی

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه استان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از قطب‌های اول تولید ماهیان سردابی کشور است، در سال 1401 بیش از 25 هزار تن ماهی سردابی تولید کردیم.

تولید 25 هزار تن ماهی سردابی در مزارع پرورشی

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در سال 1401 میزان تولید نسبت به سال 1400 حدود دو هزار و 500 تن افزایش یافته است.

وی افزود: انواع ماهی‌هایی که در منابع آبی وجود دارد، هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. البته ماهی قزل‌آلای رنگین کمان، کپور ماهیان چینی؛ شامل کپور معمولی، «فیتو فاک»، «آمور» و «بیگ هد» هم در صید از منابع آبی مشاهده شده است.

وی ادامه داد: برخی از ماهیان بومی استان شامل ماهی «باربوس» و «شیر بت» نیز در منابع آبی استان دیده شده است. حتی گزارش‌های تایید نشده‌ای از صید ماهیان خاویاری نیز داریم که برای سال‌های گذشته بوده است.

کریمی افزود: یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب استان چهارمحال و بختیاری برای پرورش ماهی در قفس، مخزن سد کارون چهار است. طبق مطالعات انجام شده ظرفیت تولید چهار هزار تن در سال برآورد شده است. امیدواریم با هماهنگی‌های انجام شده به ظرفیت مورد نظر برسیم.

وی ادامه داد: به غیر از ماهی‌های خوراکی، انواع ماهی‌های زینتی نیز در استان تولید می‌شود. البته در مقایسه با استان‌های پیشرو تولیدات قابل توجهی نداریم و طبق آمارهای رسمی حدود 500 هزار قطعه در سال ماهی زینتی تولید می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود این رقم به پنج میلیون قطعه برسد.

مدیر شیلات و امور آبزیان چهار محال و بختیاری اضافه کرد: یک واحد فعال پرورش زالو نیز به‌عنوان آبزی غیر از ماهی داریم. شهرستان فارسان پروانه بهره‌برداری 100 هزار قطعه زالو در سال را دارد و در حال تولید است.

کریمی در خصوص قیمت ماهی سر مزرعه بیان کرد: قیمت ماهی به موارد زیادی از جمله عرضه و تقاضا و وزن ماهی بستگی دارد. به‌عنوان مثال قیمت ماهی سه کیلویی سر مزرعه حدود 170 هزار تومان و ماهی‌های کوچک با وزن کم‌تر حدود 110 هزار تومان است.

وی افزود: رنگ عضله ماهی نیز در قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. در بعضی از مزارع پرورشی رنگ‌دانه‌هایی وارد غذای ماهی می‌کنند و این شیوه مدیریت باعث می‌شود بافت عضله ماهی رنگ نارنجی بگیرد. این اقدام  از نظر بسیاری از مشتریان مطلوب است، در نتیجه حدود 10 تا 15 هزار تومان افزایش قیمت برای محصول تولید شده به همراه خواهد داشت.

کریمی ادامه داد: در خصوص کارخانجات خوراک ماهی، استان چهارمحال و بختیاری حدود 375 هزار تن ظرفیت اسمی در این بخش دارد، در حالی‌که نیاز استان بیش از 35 هزار تن نیست. مابقی این ظرفیت نیز به کشورهای آسیای مرکزی، عراق و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید