Iranian Agriculture News Agency

سهمیه ۲۰ هزار تنی شکر زنبورداران تامین می‌شود

تولید ۱۴۰ هزار تن عسل و ۱۱۰۰ تن سایر محصولات زنبور عسل در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌شود.

سهمیه ۲۰ هزار تنی شکر زنبورداران تامین می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در حاشیه نخستین همایش ملی زنبور عسل و صنایع و معادن وابسته در پاسخ به پرسش خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت: طبق آمار سرشماری سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۴ هزار زنبوردار تولیدی بالغ بر ۱۳۶ هزار تن عسل در کشور داشته‌اند.

تورج صارمی افزود: این مقدار عسل در ظرفیت بالغ بر ۱۱.۵ میلیون کلنی در سال گذشته تولید شد.

وی اظهار داشت: سایر محصولات زنبور عسل مانند رویال ژل، بره موم و زهر ارزش افزوده بیشتری نسبت به عسل دارد و کاربردشان در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی به طور گسترده در دستور کار قرار گرفته است.

صارمی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگر در مورد صادرات عسل خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۶۰۰ تن عسل ایران صادر شد.

وی ادامه داد: یکی از اهدافی که برای توسعه صادرات این محصول دنبال می‌کنیم، شکل‌گیری زنجیره ارزش محصولات عسل است، ضمن آن که تولید قراردادی را برای ساماندهی تولید داخل و توسعه صادرات پی‌گیری می‌کنیم.

صارمی بیان کرد: در این راستا صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور قرارداد صادرات ۵۰۰ تن عسل را با کشور چین منعقد کرده است.

وی اضافه کرد: ما آمادگی داریم سالانه بیش از ۵ تا ۱۰ تن عسل صادر کنیم که بستگی به شرایط کشورهای متقاضی دارد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور درباره تامین شکر مورد نیاز زنبورداران کشور ابراز امیدواری کرد که به زودی سهمیه ۲۰ هزار تنی زنبورداران تامین و در استان‌ها توزیع شود.

وی میزان تامین و توزیع نهاده شکر میان زنبورداران در سال گذشته را نزدیک به ۴۰ هزار تن عنوان کرد.

صارمی اذعان داشت: زمانی که میزان گرده و شهد گیاهان کاهش یابد و خشکسالی مستمر باشد، باید بتوانیم به عنوان تغذیه کمکی از نهاده شکر برای زنبور عسل استفاده کنیم.

وی در مورد تلفات زنبوران عسل بر اثر مصرف سموم در باغات و مزارع گفت: با پی‌گیری‌های انجام شده، دستورالعمل مراقبت از گردافشان‌ها که یکی از آن، زنبور عسل است توسط سازمان حفظ نباتات کشور تدوین و به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

صارمی افزود: تلاش داریم در این زمینه پوشش بیمه‌ای و حمایتی برای زنبورستان‌ها پیش‌بینی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید