Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خبرداد:

ارزش 200 هزار میلیارد ریالی بازار داخلی محصولات زنبور عسل

مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: ۱۹۸ هزار میلیارد ریال ارزش بازار داخلی محصولات زنبورعسل بوده است.

ارزش 200 هزار میلیارد ریالی بازار داخلی محصولات زنبور عسل

به گزارش خبرنگار ایانا، تورج صارمی در اولین همایش ملی زنبور عسل که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد با اعلام این خبر بیان کرد: بر اساس طرح سرشماری زنبورستان‌ها در سال 1401 و آمار نهایی گردآوری شده، با تعداد کلونی‌های زنبورعسل بالغ بر پنج میلیون ۱۱۰ هزار و 136 هزار تن عسل و 1030تن سایر محصولات ( ژله رویال، گرده گل، بره موم) و با لحاظ پیش‌بینی افزایش تولید در سال جاری، حدود 140 هزار تن تولید عسل و بالغ بر هزار تن سایر محصولات، برآورد شده است.

وی تعداد زنبورستان‌ها را بالغ بر 96 هزار واحد عنوان کرد و گفت: در مجموع 94 هزار زنبوردار به‌طور مستقیم و بالغ بر 60 هزار نفر شاغلان مستقیم در این بخش شناسایی شده‌اند. به‌عبارتی بالغ بر155 هزار نفر شاغل مستقیم در این بخش فعالیت می‌کنند

مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رتبه سوم ایران در تولید زنبور عسل پس از چین و ترکیه در گزارش‌های فائو، افزود: اگر ظرفیت تولید امروز کشور در این آمار محاسبه شود، ایران رتبه دوم دنیا را به دست خواهد آورد.

وی ادامه داد: ما در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش و نگهداری زنبور عسل در جنگل‌ها، مراتع و باغات داریم. این پتانسیل‌ها باعث شده که مهد تولید بیش از ۵۰ نوع عسل در کشور باشیم.

صارمی میزان صادرات عسل در سال ۱۴۰۱ را بالغ بر هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: اقدامات خوبی برای افزایش ظرفیت صادرات در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار است. امیدواریم در سال جدید ظرفیت‌های توسعه صادرات را با گستره بیشتری پیش ببریم.

وی استان‌های پیشتاز در تولید عسل را آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، فارس، کرمانشاه، اصفهان، مازندران، و گیلان معرفی کرد.

این مقام مسئول گفت: یکی از اقدامات خوبی که در طرح توسعه زنبورداری کشور انجام شده است، افزایش توان فنی زنبورداران است که باعث بهبود عملکرد زنبورداران در تولید بیشتر محصولاتی مانند ژله رویال شده است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، مصرف سرانه عسل در ایران را چیزی حدود 6/1 کیلوگرم است اعلام کرد که نسبت به میانگین جهانی حدود ۳۰۰ گرم بیشتر بوده و در وضعیت خوبی است.

وی توضیح داد: از سال ۱۳۹۰ رشد خوبی را در مصرف عسل شاهد بودیم. این نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی، برگزاری همایش‌ها و رویدادهای این چنینی، می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و شرایط را بهبود بخشد

صارمی گفت: این صنعت از پتانسیل‌هایی مانند صندوق حمایت از زنبورداری کشور، اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین، انجمن علمی زنبورعسل، انجمن علمی ارتقای بهره‌وری،و شرکت‌های دانش بنیان در سطح ملی و عضویت سازمان‌های بین المللی، مانند فدراسیون بین‌المللی زنبورداران جهان، و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بهره برده است.

وی ادامه داد: مهمترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۱ انجام شد، دستورالعمل زنجیره ارزش است که با هدف ساماندهی تولید داخل، توسعه صادرات و همچنین وضعیت استقرار تولید و تولید قراردادی تدوین شده است.

صارمی افزود: تغییر در آیین نامه گرده‌افشانی نیز در دستور کار است. جلسات آن برگزار شده و به زودی آیین نامه گرده‌افشانی را اعلام خواهیم کرد.

وی به تلفات زنبورستان‌ها در اثر سمپاشی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته ستاد گرده‌افشانی اقدامات موثری در این زمینه انجام داد که یکی از آن‌ها تدوین دستورالعمل گرده‌افشانی در مقابل سمپاشی بوده است. دفتر ما نیز با همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی، دستورالعمل بیمه تکمیلی محافظت از گرده افشان‌ها در سمپاشی‌ها را تدوین کرد که در حال ابلاغ است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور عنوان کرد: سامانه  سرشماری ما اولین سامانه هایی بود که تمام اطلاعات بهره برداران راثبت کرد و در حال حاضر اطلاعات آن موجود و قابل استناد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید