Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبرداد:

پرداخت بیش از ۶۶ درصد مطالبات دامداران چهارمحال و بختیاری

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از پرداخت بیش از دو‌ سوم مطالبات دامداران از اتحادیه تعاون روستایی استان استان، خبر داد.

پرداخت بیش از ۶۶ درصد مطالبات دامداران چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر گفت: دامداران بیش از یک‌ هزار و ۸۷۰ تن نهاده از اتحادیه تعاون روستایی مطالبه داشتند که بعد از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، هیچ‌گونه نهاده‌ای با ارز ترجیحی دولت به جهاد استان تخصیص داده نشده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با این وجود برای رفع مشکل دامداران، جهاد کشاورزی استان نسبت به پیگیری‌های متعدد طی ۶ ماه گذشته بیش از دو سوم مطالبات دامداران پرداخت شد و یک‌سوم باقی‌مانده نیز از محل نهاده‌های ارزان‌قیمت تامین شده و در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌ حقوقی و قضایی اتحادیه دامداران در جریان است و قطعا هر زمانی نتایج آن در مراجع قضایی مشخص شود باید پاسخگوی مردم باشند، افزود: هم‌اکنون روندهای گذشته در خصوص توزیع نهاده‌های دامی تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر ۴۰ مرکز عامل توزیع نهاده در سطح استان ساماندهی شده است که دامداران سطح روستایی و سنتی می‌‌توانند از این عوامل خرید کنند و دامداران صنعتی هم مستقیماً با پروانه بهره‌برداری و با تایید واحد دام جهاد کشاورزی شهرستان مستقیماً می‌توانند از سامانه خرید کنند.

برزگر اضافه کرد: با اجرایی شدن این روش تقریباً خطاها به صفر رسیده و ما از هشت ماه گذشته در این خصوص کمترین خطا را داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در اردیبهشت‌ماه سال گذشته دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد و طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به مرحله اجرا درآمد.

وی توضیح داد: تا قبل از اجرای این طرح و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب بیش از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تن نهاده دامی در چهارمحال و بختیاری توزیع شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده چالش‌ها و انحرافاتی در توزیع نهاده‌های دامی به دلایل مختلف از جمله عدم وجود ساختار و سامانه‌ها وجود داشت.

برزگر گفت: از مردادماه ۱۴۰۱ اصلاحاتی در فرآیند توزیع نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری انجام شد تا مسیر توزیع شفاف‌تر، قابل ارزیابی و رصد بیشتر شود.

وی افزود: با اصلاح فرآیند‌ها و سیستم توزیع در کمیته راهبری نهاده‌های دامی، مصرف به ۱۶۵ هزار تُن کاهش یافت و منجر به صرفه‌جویی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید