Iranian Agriculture News Agency

رقیب اردوغان چه وعده‌ای به کشاورزان داده است؟

رقیب اردوغان چه وعده‌ای به کشاورزان داده است؟

محمد علیزاده

این روزها شاهد تشدید  رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر سر تصاحب مسند ریاست جمهوری هستیم. رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو به دوردوم کشیده شده و طرف‌های رقابت شدیدا بر سر تصاحب آرای خاموش با یکدیگر وارد چالش شده‌اند. برآوردهای میدانی و انتخاباتی نشان می‌دهد که اکثر کشاورزان ترکیه‌ای در دور نخست انتخابات آرای خود را به سود نامزد اپوزیسیون دولت به گردش در آورده‌اند. کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از دولت به دلیل سیاست‌های اقتصادی آن انتقاد کرد و قول داده است در صورت به قدرت رسیدن حزبش در انتخابات آتی از کشاورزان ترکیه حمایت کند. قلیچدار اوغلو در این خصوص وعده داده است که ابزارآلات و ماشین‌های کشاورزی را بدون دریافت مالیات بر ارزش افزوده ( مالیات مصرف ویژه) در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد. همچنین قلیچدار اوغلو وعده داده است دولت او( در صورت پیروزی در انتخابات) حق بیمه جوانان و زنان شاغل در مناطق روستایی، به‌ویژه کشاورزان را پرداخت خواهد کرد تا آنها نسبت به آینده مالی خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

نقطه اوج مواضع قلیجداراوغلو در قبال کشاورزان، جایی بود که وی از یک مزرعه آفتابگردان در ترکیه بازدید و اعلام کرد: "امروز، ما به یک مزرعه آفتابگردان رفتیم. با کشاورزان دیدار کردیم، مشکلات آنها را شنیدیم. اگر می‌خواهید مشکلی را حل کنید، باید به حرف او گوش فرا دهید. کشاورزان می‌گویند گازوئیل کم داریم، می‌گویند مشکل کود داریم، می‌گویند دارو و بذر مشکل دارد، می‌گویند فروش محصولات خود را با ضرر و بدون سود انجام می‌دهند"

یکی از مهم‌ترین انتقادات قلیچدار اوغلو در حوزه کشاورزی، مربوط به واردات محصولات کشاورزی از خارج از ترکیه است. مخالفان دولت اردوغان می‌گویند طی سال‌های اخیر حدود 34.5 میلیارد دلار برای واردات آفتابگردان و مشتقات آن هزینه شده است. قلیچدار اوغلو وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، مانع از واردات محصولات کشاورزی( آن هم به صورت گسترده ) خواهد شد.

مقامات حزب جمهوری‌خواه خلق می‌گویند کشاورزی یک بخش استراتژیک است و در دوران پاندمی کرونا، کشورهایی که بر تولیدات داخلی خود در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی متکی بوده‌اند، قدرت بیشتری برای کنترل تبعات ناشی از این موضوع داشته‌اند. قلیچدار اوغللو، اردوغان و حزب عدالت وتوسعه را متهم کرده است که نگاه استراتژیک و راهبردی لازم را نسبت به حوزه کشاورزی و تولیدات غذایی ندارند. رئیس جمهور ترکیه و همراهانش این ادعا را بارها رد کرده‌اند اما در خصوص سیاست‌های خود در حوزه کشاورزی و محدودیت‌هایی که در این خصوص اعمال کرده‌اند، استدلال خاصی مطرح نکرده‌اند. یکی دیگر از موضوعات مورد دغدغه کشاورزان، اجرای بیمه حمایت از خانواده است که از سال 1971 میلادی در پارلمان ترکیه تصویب شده اما هنوز در قبال شهروندان این کشور در اجرایی نشده است. اکثریت قریب به اتفاق کشاورزان خواستار اجرایی شدن این قانون و بیمه شدن اعضای خانواده خود توسط دولت هستند. وعده‌ای که قطعا در دولت اردوغان دست یافتنی نخواهد بود! با این حال برخی منتقدات می‌گویند وعده‌های قلیچدار اوغلو در حمایت از کشاورزان، تا حدی ایده‌آل گرایانه بوده و نمی‌توان نسبت به اجرایی شدن امیدوار بود زیرا این "حمایت مطلق"، در سایه پیش شرط‌ها و بایسته‌های گوناگونی محقق خواهد شد که برخی از آنها در ترکیه نمودی ندارند. فراتر از آن، با توجه به کسب اکثریت آرای پارلمان ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه و احزاب ائتلافی طرفدار اردوغان، دولت قلیچدار اوغلو در صورت حضور در مسند قدرت مسیر سختی را در راستای تصویب لوایح و قوانین مدنظر خود پیش روخواهد داشت

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید