Iranian Agriculture News Agency

پتانسیل تبدیل منطقه آزاد ماکو به قطب محصولات گلخانه‌ای

خسرو شهبازی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات اراضی کشاورزی منطقه آزاد ماکو با حضور رئیس سازمان امور اراضی کشور، با بیان این مطلب توضیح داد: در منطقه‌ آزاد ماکو، از محل اعتبارت مهار آب‌های مرزی، ۳۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که در این سه شهرستان قرار دادند و می‌توانند در توسعه کشاورزی مدرن و توسعه گلخانه‌ها نقش مهمی داشته باشند.

پتانسیل تبدیل منطقه آزاد ماکو  به قطب محصولات گلخانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، شهبازی بیان کرد: شاید برخی کشاورزان توان مشارکت نداشته باشند، ولی می‌‌توان با مشارکت سرمایه‌گذاران و ارائه تسهیلات به این بخش در این مسیر حرکت کرد و بخشی از نیازهای کشورهای همسایه را تامین کرد. 

وی با بیان اینکه وجود ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی در این منطقه ظرفیت بالایی است، گفت : امیدواریم اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل ۳۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در منطقه آزاد ماکو به سیستم‌های نوین تامین شود تا کل اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی برود. 

شهبازی ادامه داد: در بحث شیلات در این منطقه ظرفیت بالایی وجود دارد و وجود مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت در این منطقه و تجهیز و تخصیص اعتبارات به آن می‌تواند در تولید بچه ماهی برای منطقه شمال‌غرب نقش مهمی ایفا کند. 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست گفت: این منطقه یکی از جوانترین و مهم‌ترین مناطق آزاد کشور است و در بحث زراعت، تولید مواد غذایی و تامین امنیت غذایی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. 

حسین گروسی با بیان اینکه این منطقه دارای بهترین لجستیک منطقه‌ای است، اضافه کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار برای دهکده لجستیک و ۲۰۰ هکتار شهرک صنعتی پلدشت در دسترس است که به این منطقه ملحق می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اتصال به کریدور جنوبی موضوع مهمی است که از سرخس شروع می‌شود و نقطه نهایی آن بازرگان و چشمه ثریا است، افزود: در لجستیک، ترانزیت و صنعت منطقه و کشور این منطقه‌ نقش اساسی دارد. 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به راه‌اندازی کریدور میانی بیان کرد: نگاه مطلوب استاندار آذربایجان غربی به حوزه صنعتی موجب شده تا مسیر رشد در این بخش فراهم شود و سرمایه‌گذاران چینی و ترک در ماه‌های اخیر به مناطق آزاد مراجعه کردند. 

گروسی با بیان اینکه رویکردها در کشور تغییر کرده است، عنوان کرد: ۲ منطقه آزاد ارس و ماکو باهم همکاری‌های خوبی در قالب تفاهم‌نامه دارند و تفاهم‌نامه‌های مطلوبی در دست تنظیم است.

حضور در منطقه آزاد ماکو، ادعای احترام و قرائت فاتحه بر سر مزار شهدای گمنام، برگزاری جلسه تخصصی با ریاست سازمان منطقه آزاد ماکو، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، فرمانداران و مسئولان شهرستان‌های محدوده منطقه آزاد ( شوط ،پلدشت و ماکو) در خصوص مسائل مرتبط با حفاظت و صیانت از کاربری اراضی کشاورزی و مشکلات امور اراضی از برنامه‌های اولین روز سفر رئیس سازمان امور اراضی کشور به آذربایجان غربی بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید