Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور:

استفاده از کودهای فسفاته و روی در دیم‌زارها به کشاورزان توصیه می‌شود

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: اکثر خاک‌های دیم‌زارها به فسفر نیاز دارند و توصیه می‌شود از کودهای فسفاته حتی با مقدار کم اما با کیفیت و دارای شماره ثبت کالا استفاده شود.

استفاده از کودهای فسفاته و روی در دیم‌زارها به کشاورزان توصیه می‌شود

ولی فیضی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص تغذیه  محصولات دیم بیان کرد: حدود 70 درصد اراضی دیم زیر کشت گندم است. پس از آن 13 درصد اراضی دیم به کشت جو، 9 درصد نخود و مابقی برای سایر محصولات اختصاص دارد.

وی ادامه داد: سالیانه در سه میلیون و 741 هزار هکتار از اراضی دیم سه میلیون و 968 هزار تن گندم تولید می‌شود. بنابراین در بین محصولات زراعی دیم، گندم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به تغذیه خاک‌های اراضی دیم عنوان کرد: معمولا میزان شوری و قلیایی بودن اراضی دیم برخلاف آنچه که در شرایط آبی وجود دارد، عامل محدودکننده کشت این اراضی نیستند زیرا این اراضی بیش از 70 تا 75 درصد در ارتفاعات غرب و شمال غرب قرار دارند. بنابراین شوری عامل محدود کننده نیست و اغلب شوری این اراضی حدود یک میلی متر است.

فیضی اصل با بیان اینکه عامل محدود کننده این اراضی آهک است، گفت: حدود 60 درصد از اراضی ما مشکل وجود ازدیاد آهک دارند. همچنین در اراضی دیم میزان ماده آلی خاک‌ها یکی دیگر از عوامل محدود کننده خاک به شمار می‌رود. حدود 80 درصد اراضی میزان ماده آلی بسیار اندکی دارند، بنابراین نیتروژن و کود اوره یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت تغذیه محصولات است.

وی با اشاره به اهمیت عنصر فسفر در دیم‌زارها بیان کرد: تا سه سال گذشته میزان فسفر خاک بسیار اندک و در حد نگران کننده نبود و معمولا حدود هشت تا 10 ppm  بود  اما در دو تا سه سال اخیر که قیمت کودهای فسفره به شدت افزایش پیدا کرد میزان فسفر مورد نیاز در خاک‌ها بسیار کاهش پیدا کرد و به میزان دو تا سه ppm رسیده است که مشکل تغذیه‌ای برای گیاه ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: مسئله بعدی کیفیت پایین برخی کودهایی هستند که از منابع مختلف به دست کشاورز می‌رسد. به دلیل قیمت بالایی در بازار آزاد در مورد این نوع کودها وجود دارد، زارعان  به سمت استفاده از کودهای بی‌کیفیت می‌روند بنابراین کود به خوبی نیاز فسفری گیاه را تامین نمی‌کند. در حالی که خاک‌ها به این فسفر نیاز دارند.

 استفاده از کودهای روی به کشاورزان توصیه می شود

فیضی اصل بیان کرد: در سال‌های گذشته میزان مصرف کودهای روی مطلوب بود و زارعان علاقه‌ای به استفاده از کودهای ازته نداشتند. 

وی تاکید کرد: در استفاده از کودهای فسفاته نیاز است کشاورزان شماره ثبت کودهای را بررسی کرده تا اصالت آن تایید شود و  حتما این کودها را از مراکز مطمئن خریداری کنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: میزان پتاسیم در اراضی دیم ایران بالا است و بیش از 250 ppm  در خاک وجود دارد. بنابراین توصیه نم‌ شود که کودهای پتاسیم را به صورت خالی استفاده کنند اما با استفاده از محلول پاشی می‌توان در برخی زمین‌ها استفاده شود.

فیضی اصل افزود: در برخی نقاط جنوبی کشور که میزان پتاسیم کمتر از 200  ppm  است، استفاده از این ماده آلی پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از پتاسیم به میزان آن در خاک بستگی دارد، گفت: مشکل نهایی در خصوص وضعیت خاک کمبود عناصر کم مصرف مخصوصا روی است. در اکثر اراضی بررسی شده میزان روی پایین است بنابراین توصیه می‌شود زارعان از کود روی نیز استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد: مصرف پاییزی کودها به‌ویژه نیتروژن در راستای دستیابی به عملکردهای بالا و پایدار گندم دیم در کنار رعایت دستورالعمل‌های به‌زراعی موسسه دیم مطلوب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید