Iranian Agriculture News Agency

ساماندهی ۴۰ مرکز عامل توزیع نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به پرداخت مطالبات دامداران در خصوص طلب ۱۸۷۰ تن نهاده، گفت: در سطح استان ۴۰ مرکز عامل توزیع نهاده‌های دامی ساماندهی شدند.

ساماندهی ۴۰ مرکز عامل توزیع نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر، بیان کرد: دامداران بیش از 1870 تن نهاده از اتحادیه تعاون روستایی مطالبه داشتند که بعد از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال گذشته هیچ گونه نهاده‌ای با ارز ترجیهی به دولت و جهاد استان تخصیص داده نشد.

وی افزود: با این وجود جهت رفع مشکل دامداران، جهاد کشاورزی استان نسبت به پیگیری‌های متعدد از طرق مختلف مانند پیگیری در سطح وزارت جهاد کشاورزی، جا به جایی از عواملی که توزیع‌ها جذب نشده بودند و از محل کشفیاتی که از برخی انبارهای غیر مجاز به اتفاق تعزیرات حکومتی داشتیم، در مدت 6 ماه گذشته بیش از دو سوم مطالبات دامداران پرداخت شد و یک سوم باقی مانده نیز از محل نهاده‌های ارزان قیمت تامین و در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پرونده‌ حقوقی و قضایی اتحادیه دامداران در جریان است، مطرح کرد: قطعا هر زمانی در مراجع قضایی نتایج مشخص شد باید پاسخگوی مردم بود، هم اکنون روندهای گذشته در خصوص توزیع نهاده‌های دامی تغییر پیدا کرده و در حال حاضر 40 مرکز عامل توزیع نهاده در سطح استان ساماندهی شدند که دامداران سطح روستایی و سنتی می‌‌توانند از این عوامل خرید کنند.

 وی افزود: دامداران صنعتی هم مستقیماً با پروانه بهره‌برداری و با تایید واحد دام جهاد کشاورزی شهرستان مستقیماً می‌توانند از سامانه خرید کنند که بدین صورت تقریباً خطاها به صفر رسیده و هفت الی هشت ماه گذشته ما در این خصوص کمترین خطا داشتیم.

شایان ذکر است در اردیبهشت‌ ماه 1401 دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد و طرح مردمی سازی یارانه‌ها به مرحله اجرا درآمد که تا قبل از اجرای این طرح و در سال 1399 و 1400 به ترتیب بیش از 300 و 400 هزار تن نهاده دامی در چهارمحال و بختیاری توزیع شد.

برزگر در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده چالش‌ها و انحرافاتی در توزیع نهاده‌های دامی به دلایل مختلف از جمله عدم وجود ساختار و سامانه‌ها وجود داشت و از مردادماه 1401 اصلاحاتی در فرآیند توزیع نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری انجام شد  تا مسیر توزیع شفاف‌تر و قابل ارزیایی و رصد بیشتر شود و  با اصلاح فرآیند‌ها و سیستم توزیع  در کمیته راهبری نهاده‌های دامی، مصرف نهاده‌های دامی به 165 هزار تن کاهش و به 2600 میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی منجر شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید