Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد:

یک سوم نهال‌های طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به زارعت چوب اختصاص دارد

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، 300 میلیون اصله نهال برای زراعت چوب اختصاص یافته است، در حالی که تقاضا در این حوزه، 500 میلیون اصله نهال است.

یک سوم نهال‌های طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به زارعت چوب اختصاص دارد

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت در جلسه نقد و بررسی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که امروز در دانشگاه ساری برگزار شد، بیان کرد: مطرح شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت در قبل از دوره مدیریتی من آغاز شد.

وی با تشکر از مسعود منصور، رئیس سابق سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: شهریور ماه گذشته اولین جلسه طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر وقت جهاد کشاورزی برگزار شد. در این جلسه بر اساس دستور رئیس جمهور قرار شده بود اسمی را برای این پویش انتخاب کنیم.

نوبخت با اشاره به مطرح شدن اسامی مختلف برای این طرح و روند انتخاب نام نهایی، گفت: تصمیم گرفته شد که هر هفته ساعت 6:30 صبح جلساتی برای بررسی روند عملکرد این طرح در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شود که با وجود تغییر وزیر، این جلسات هنوز ادامه دارد.

وی به تشریح ارکان تعریف شده برای طرح کاشت یک میلیارد درخت که به ریاست وزیر جهادکشاورزی و جانشینی رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری تعریف شده است، یادآور شد: مسئول دبیرخانه ستاد معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری است. برای طرح رضا احمدی به‌عنوان مجری انتخاب شد. کمیته‌های مختلف علمی، مسئولیت اجتماعی، اطلاع‌رسانی و پشتیبانی و اجرایی برای این طرح تعریف شده است.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری افزود: رئیس کمیته اجرایی معاونت امور جنگل است. مسئولیت کمیته علمی با موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع است که از ظرفیت پژوهشکده‌ها استفاه خواهند کرد.

به گفته وی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال، پنج گام در نظر گرفته شده است. گام نخست شناسایی عرصه‌های کاشت است.

نوبخت یادآور شد: بحث تولید نهال در این طرح ملی فقط 20 درصد وزن و اهمیت را تشکیل می‌دهد. کاشت نهال 10 درصد و 70 درصد این پروژه ملی به بحث انتخاب مکان، گونه و مراقبت‌های بعد از کاشت آن برای تبدیل نهال به درخت مربوط می‌شود.

وی گام بعدی را تهیه طرح، انتخاب گونه و برنامه اجرایی دانست و افزود: تولید نهال استاندارد، کاشت و نگهداری از نهال و در نهایت نظارت و ارزیابی گام‌های بعدی این طرح است. در سند پشتیبان مشخص است که چه بخش‌هایی باید بر اجرا نظارت کنند.

نوبخت احیاء و توسعه جنگل را مهمترین الزام اجرای برای این پروژه ملی دانست و گفت: ما نمی‌خواهیم تولید یک میلیارد درخت بدون برنامه باشد. قرار است در خیلی ازمناطق نیازمند احیاء و غنی سازی در پنج منطقه رویشی کشور و عرصه‌هایی که نیاز به توسعه دارند، کشت نهال انجام شود.

وی اضافه کرد: نیاز کشور به توسعه فضای سبز بر کسی پوشیده نیست. بحث زراعت چوب هم در این طرح دیده شده است. در این طرح برشی برای زراعت چوب در نظر گرفته شده است و کشت بخشی قابل توجهی از گونه‌هایی که در زراعت چوب کشت می‌شود در عرصه منابع ملی خواهد بود.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به کشت درخت در اراضی ملی گیلان و مازندران با هدف زراعت چوب، کشت بخش دیگری از نهال‌ها با هدف زراعت چوب را مربوط به مستثنیات مردم اعلام کرد.

وی یادآور شد: دستورالعمل‌های کشت نهال به تفکیک مناطق رویشی آماده شده است. در حال حاضر 126 نهالستان به وسعت دو هزار 861 هکتار در زمینه کشت نهال فعال هستند. در این نهالستان‌ها 11 میلیون اصله نهال تولید شده است.

نوبخت آمادگی مجموعه تحت مدیریت خود را برای بازدید از نهالستان‌های سراسر کشور اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در این طرح منظور فقط مشارکت مردم نیست بلکه می‌خواهیم جریان سازی فکری در این حوزه انجام شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد: ما در مجموعه منابع طبیعی کشور سه هدف را دنبال می‌کنیم. نخستین هدف ریل‌گذاری پیرامون افزایش نیروی کارشناس در بدنه سازمان متولی منابع‌طبیعی است. افراد باید در بخش اجرا کار یاد بگیرند.

وی افزود: هدف دوم این است که باید سازمان منابع‌طبیعی را از این دیدگاه که این مجموعه یک بنگاه است، خارج کنیم. متاسفانه از 135 میلیون هکتار عرصه طبیعی بیش از 100 میلیون هکتار متقاضی معدن داریم. در حالی که کالای قابل عرضه در این کاربری 20 درصد است. دنبال این هستیم که 80 درصد کالای غیر قابل مبادله را در قالب طرح‌های اجرایی تقویت کرده و عرصه‌ها را غنی کنیم.

نوبخت سومین هدف این مجموعه را تغییر دیدگاه‌ها به منابع‌طبیعی به واسطه اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید