Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد؛

دریافت ردیف اعتباری خاک برای اولین بار در سال جاری

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: اهمیت بحث خاک، چیزی کمتر از آب نیست. امسال برای اولین بار، بعد از تصویب قانون جامع خاک در مجلس، موفق به دریافت ردیف اعتباری خاک شدیم.

دریافت ردیف اعتباری خاک برای اولین بار در سال جاری

رضا سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، درباره مزیت تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی و تسهیل اجرای الگوی کشت، بیان کرد: در الگوی کشت ممکن است  به‌عنوان مثال در نقطه‌ای کشت ذرت توصیه نشود و بگویند که گندم کاشته شود. تاریخ کشت این محصولات با هم متفاوت است. آب مورد نیاز ذرت و گندم تفاوت دارد. در تحویل حجمی، آب مورد نیاز ما براساس زمان، مکان و مقدار مورد نیاز باید تحویل داده شود. هر کشتی مقدار مشخصی آب نیاز دارد و یکی از ابزارهای اصلی اجرای الگوی کشت، تحویل حجمی آب است.

وی درباره اثرات تحویل حجمی آب به کشاورزان، افزود: وقتی آب کنترل و محدود شد، کشاورز هر میزان آب بخواهد در اختیارش نیست. این کار یک اتفاق خوب در صرفه‌جویی آب است. به این ترتیب، وزارت نیرو ، باید توجه بیشتری به اجرایی شدن این امر  داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: اگر تحویل حجمی آب انجام شود، موفقیت در اجرای آبیاری تحت فشار هم بیشتر خواهد بود. در واقع، آب وقتی محدود شد، کشاورز مجبور می‌شود، دنبال سیستم‌های آبیاری کنترل شده رفته و خود را با این میزان وفق دهد. 

سرافرازی متذکر شد: آبیاری تحت فشار در حال حاضر اجرایی شده است. چیزی حدود 2 میلیون و 800 هزار هکتار، آبیاری تحت فشار در کشور اجرایی و بهره‌برداری می شود. در واقع، آبیاری تحت فشار، ابزاری است که حتی اگر وزارت نیرو حجم آب را کم کند، کشاورز می‌تواند خود را با شرایط موجود، سازگار کند.

وی در ادامه درباره سامانه‌های نوین آبیاری در کشور تاکید کرد: بیش از 95 درصد اتصالات و تکنولوژی که در بخش سامانه‌های نوین آبیاری مورد نیاز بوده در کشور بومی‌سازی شده است. در این بخش تقریبا خودکفا هستیم. دولت در این بخش تا سال گذشته اعتبارات بلاعوض ارائه می‌کرد و در بعضی قسمت‌ها به دلیل اهمیت این بخش، تا 85 درصد هزینه مربوط به آن در قانون پیش‌بینی شده بود.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: در حالت معمول راندمان آبیاری متداول ما چیزی حدود 30 درصد است. آبیاری تحت فشار و قطره‌ای کمک می‌کند تا 90 درصد راندمان آب داشته باشیم. به این ترتیب، از زمانی که وزارت نیرو آب را در بخش کشاورزی کم کرده است، این امر به کشاورزان کمک کرده تا لطمه زیادی از کمبود آب نبینند.

سرافرازی بیان کرد: اهمیت بحث خاک، چیزی کمتر از آب نیست و خوشبختانه با پیگیری‌هایی که معاونت آب و خاک انجام داد، امسال برای اولین بار، بعد از تصویب قانون جامع خاک در مجلس، موفق به دریافت ردیف اعتباری خاک شدیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید