Iranian Agriculture News Agency

طرح “سرشاخه‌‌کاری و پیوندزنی” درختان گردوی دامغان در حال اجراست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان از اجرای پروژه “سرشاخه‌‌کاری و پیوندزنی” درختان گردو در این شهرستان به‌منظور کاهش سرمازدگی دیررس بهاره و افزایش تولید این محصول خبر داد.

طرح “سرشاخه‌‌کاری و پیوندزنی” درختان گردوی دامغان در حال اجراست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اصغر امامیون با اشاره به وجود ۵۴۰ هکتار باغات گردو در شهرستان دامغان اظهار کرد: عمده باغات گردوی شهرستان دامغان مربوط به مناطق امیرآباد و رودبار است

وی با بیان اینکه بیشتر باغات گردوی شهرستان دامغان از نوع باغات سنتی و با ژنوتیپ‌های محلی و بذری بدون پیوند است، افزود: در راستای افزایش بهره‌وری باغات گردو در شهرستان دامغان، حوزه باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان، اجرای طرح سرشاخه کاری و پیوند با ارقام پر محصول کیفی را در برنامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با بیان اینکه هر ساله سرمای زودرس زمستانه یا دیررس بهاره خسارات زیادی را به محصولات کشاورزی این شهرستان وارد می‌کند، افزود: طرح سرشاخه کاری و کشت ارقام مقاوم درختان گردو سبب می‌شود “گل دهی” این درختان دیرتر اتفاق افتاده و خسارت ناشی از سرمازدگی اول فصل بهار (سرمازدگی دیررس بهاره) به حداقل برسد.

امامیون هدف از اجرای این طرح را کاهش میزان خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره درختان، افزایش محصول، یکنواختی محصول و ارتقا کیفی محصولات تولیدی گردو برشمرد و گفت: اجرای این طرح در باغات گردوی دامغان در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

وی افزود: تا کنون تعداد ۹۰۰ اصله از درختان گردو در شهرستان دامغان، با رعایت اصول فنی توسط افراد خبره و آموزش دیده سرشاخه کاری شده است که با توجه به نتایج آن و آموزش‌های ارائه شده به باغداران گردو در دامغان، این طرح، امسال مورد استقبال زیاد بهره‌برداران قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان عنوان کرد: کارشناسانی از استان‌های آذربایجان غربی و همدان برای اجرای این طرح مهم، به‌کارگیری شده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید