Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم موسسه رازی:

توسعه زنبورداری در شهرهای سالم امکان پذیر است

رئیس بخش بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم موسسه رازی و رئیس انجمن زنبورعسل ایران گفت: پرورش زنبور عسل در محیط شهری به‌عنوان یک فعالیت جنبی زیبا و تولید محور، در صورت رعایت یک سری الزامات و استانداردها، می‌تواند عملیاتی شود.

توسعه زنبورداری در شهرهای سالم امکان پذیر است

مجتبی محرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: موضوع پرورش زنبور عسل در شهرها یک دهه پیش در دنیا مطرح شده است. شهرهایی که فضای سبز آنها، متناسب با نیازهای زنبور عسل توسعه یافته و از گیاهان شهدزا و گرده‌زا در فضاهای آن استفاده شده باشد، پتانسیل خوبی برای پرورش زنبور عسل دارند.

وی افزود: از سوی دیگر عدم حضور مراکز صنعتی و کارخانجات در شهرها و کنترل مناسب آلودگی هوا، طبیعتاً می‌تواند عامل موفقیت پرورش زنبور عسل در محیط‌های شهری باشد.

رئیس بخش بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم موسسه رازی گفت: از این رو در شهرهایی که این شرایط را ندارند، نگهداری از  زنبور عسل توصیه نمی‌شود.

محرمی اضافه کرد: زنبور عسل به‌عنوان یک حشره بسیار حساس نسبت به تغییرات محیطی قلمداد می‌شود. به عبارت علمی‌تر، زنبور عسل یک نشان‌گر طبیعی است. به این معنی که هر اتفاقی که در محیط زیست بیفتد، به راحتی در زنبورعسل منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: اگر محیط زیست ما آلوده باشد این آلودگی در روند زندگی و تکامل زنبور عسل قابل مشاهده است و زنبور عسل نمی‌تواند به خوبی رشد کند و زندگی طبیعی داشته باشد.

رئیس بخش بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم موسسه رازی افزود: در حقیقت یکی از نشانه‌های محیط طبیعی و سالم، حضور زنبورهای عسل سالم با روند زندگی طبیعی است. در محیط ناسالم و آلوده شهری، زنبور نه تنها تولید ندارد، بلکه اساساً امکان ادامه حیات نیز ندارد. ضمن اینکه باقیمانده تمام این آلودگی‌ها در فرآورده‌های زنبور عسل نیز قابل مشاهده خواهد بود که این نه تنها مفید نیست، بلکه بهداشت انسانی را نیز به مخاطره می‌اندازد.

محرمی اضافه کرد: از سوی دیگر در محیط‌های ناسالم شهری ممکن است زنبور دچار حالت تهاجمی شود و باعث آزار و اذیت مردم شهرنشین باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید