Iranian Agriculture News Agency

تدوین سند توسعه بخش کشاورزی بر اساس ظرفیت‌های شهرستان ارزوئیه

با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، معاونین و مدیران سازمان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ارزوئیه، فرماندار شهرستان ارزوئیه، نماینده مردم ارزوئیه، بافت و رابر در مجلس شورای اسلامی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه و جمعی از کشاورزان و بهره‌برداران، جلسه شورای کشاورزی شهرستان ارزوئیه برگزار و از طر‌ح‌‌های این شهرستان بازدید شد.

 تدوین سند توسعه بخش کشاورزی بر اساس ظرفیت‌های شهرستان ارزوئیه

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، داود بیگلری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ادامه سفرهای شهرستانی که همراه با هیات همراه به شهرستان ارزوئیه سفر کرده بود، گفت: در هر شهرستان سند توسعه بخش کشاورزی بر اساس ظرفیت‌های شهرستان تدوین می‌شود

 وی افزود: فضای کار در استان برای توسعه کشاورزی مناسب است و با توجه به اینکه استان ما بر روی کمربند خشکسالی قرار دارد و باید بر اساس منابع آب موجود، کشاورزی آن منطقه رونق یابد.

 بیگلری خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی از همه تهدیدات محیطی، تأثیر می‌گیرد و با اینکه استان کرمان، بهشت معادن است اما کشاورزی در اولویت اول قرار دارد و تأمین امنیت غذایی در اولویت استقلال کشور است.

 وی با بیان اینکه باید بخش کشاورزی به سوی دانش بینان شدن حرکت کند، عنوان کرد: قطب زراعت استان، در شهرستان ارزوئیه است و علم و تکنولوژی را باید به بخش کشاورزی ارزوئیه وارد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: بر اساس ظرفیت‌های هر شهرستان، برنامه آن منطقه، ارائه خواهد شد و قطب عشایر ما در منطقه ارزوئیه است که باید فعال‌تر دیده شود.

وی توضیح داد: بخش کشاورزی، بخش سیاسی نیست بلکه بخش اجرایی و تولیدی است و در شهرستان ارزوئیه موارد مهم از جمله توسعه و ساماندهی تعاونی‌ها، قنوات و آبزی‌پروی در استخرهای ذخیره در دست اقدام است.

بیگلری خاطرنشان کرد: خروجی جلسه امروز باید یک سند تعهدی برای اجرای برنامه کشاورزی باشد و بانک کشاورزی، برند بخش کشاورزی است و باید همراه و همگام بخش کشاورزی باشد.

وی تصریح کرد: سه وظیفه اصلی این سازمان، تحقیق، آموزش و ترویج است که نباید از آن غافل شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: اصناف بخش طوری برنامه داشته باشد که کشاورز و اراضی کشاورزی هویت پیدا کند و سند رسمی داشته باشد و تسهیلات ارزان قیمت باید به بخش کشاورزی بیاید.

وی اذعان داشت: هدر رفت تولیدات بخش کشاورزی لازم است مدیریت شود و در بخش بهره‌برداری از منابع آب بیشترین هدر رفت را داریم به طوری که که ۵۰ درصد آب استحصالی هدر می‌رود.

بیگلری ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور وجود دارد که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ارزوئیه در این جلسه گفت: خدا را شاکر هستیم که مدیرانی روی کار آمدند که دفتر کار خود را در شهرستان ها بر پا می‌کنند و مشکلات مردم را حل و فصل می‌کنند.

فرماندار شهرستان ارزوئیه با بیان اینکه مردم مطالبه‌گر هستند و مسئولان باید پاسخگو باشند، افزود: لازم است آبیاری تحت فشار شهرستان توسعه یابد و تسهیلات بیشتر برای کشاورزان و بهره‌برداران این بخش در نظر گرفته شود.

در ادامه جلسه نماینده مردم شهرستان‌های ارزوئیه، بافت و رابر در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت اول در شهرستان، باید آبخیزداری در اراضی کشاورزی باشد و بیش از ۴۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی وجود دارد که هر موتور پمپ می‌تواند در استخر ذخیره آبش، پرورش ماهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه فصل جدیدی در بخش کشاورزی آغاز شده است، افزود: در این راه کمیسیون کشاورزی می‌تواند راه گشا باشد و صنایع تبدیلی در شهرستان رونق یابد، همچنین کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان مخصوصا در خصوص محصول بنه، بادام تلخ و ...راه‌اندازی شود.

پورعبدالله مدیر جهادکشاورزی شهرستان ارزوئیه با ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی شهرستان گفت: بیشترین سطح زیرکشت زراعی شهرستان اروئیه، گندم است و در تولید محصولاتی مثل ذرت، پنبه و کلزا در استان اول هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید