Iranian Agriculture News Agency

حمایت از سرمایه‌گذاران در راستای ارزش افزوده کرک بز

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰۴ تن کرک بز در خراسان جنوبی تولید شده است که از این میزان ۲۱ تن کرک و مو با ارزش بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان مربوط به قطب پرورش بز کرکی یعنی شهرستان سربیشه است.

حمایت از سرمایه‌گذاران در راستای ارزش افزوده کرک بز

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: نبود صنایع فرآوری، خام فروشی و خارج شدن سود آن از دست تولیدکنندگان به جیب دلالان از مشکلات پیش روی تولید کرک خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های بز کرکی عنوان کرد: بز کرکی به واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد کرک تولیدی از جمله زیبایی، ظرافت، گرما، جذب رطوبت، عدم شعله‌ور شدن و رنگ پذیری در بازارهای جهانی و صنایع و نساجی از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

جعفری ادامه داد: جثه کوچک، دست و پای کوتاه، کمر صاف، بدن پوشیده از کرک، قدرت پیاده‌روی زیاد و استقامت در شرایط سرد و خشک را از ویژگی‌های بز کرکی نام برد که یکی از مناطق پرورش آن شهرستان سربیشه است.

وی درباره مشکلات پیش روی تولیدکنندگان کرک توضیح داد: عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده کرک، نبود صنایع فرآوری، خام فروشی و خارج شدن سود آن از دست تولید کنندگان به جیب دلالان را از مشکلات پیش روی تولید کرک خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کمتر از ۵ درصد از کرک تولید شهرستان در خانه برک مود فرآوری می‌شود، افزود: در صورت تکمیل زنجیره، ارزش اقتصادی آن بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در راستای حفظ این ذخایر ژنتیکی دام در سال ۱۳۷۸ با برگزاری همایش بز کرکی در شهرستان سربیشه، یکی از مراکز فعال پرورش و اصلاح نژاد دام کشور باهدف ترویج، رشد کمی و کیفی کرک، پرورش، تحقیق و اصلاح نژاد دام، در شهرستان به بهره برداری رسید.

جعفری افزود: علاوه بر انجام کلیه عملیات اصلاح نژادی و همکاری با محققین و دانشگاهیان، سالانه با توزیع دام‌های اصلاحی در بین دامداران علاوه بر بهبود وضعیت ژنتیکی دام منطقه از انقراض این نژاد منحصر به فرد جلوگیری به عمل می‌آورد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: سالانه چند رأس بز کرکی توسط مدیریت در بین صندوق‌های خرد زنان توزیع تا با تکمیل زنجیره و ارتباط آن‌ها با خانه برک مود قدمی برای حمایت از این نژاد با ارزش منطقه برداشته شود.

وی یادآور شد: خرید تضمینی کرک در راستای حذف دلالان، تشویق دامداران و رونق پرورش دام سازگار با محیط، ایجاد صنایع فرآوری، تشکیل شرکت تعاونی تخصصی، قیمت‌گذاری توسط ارگان‌های مسئول، توسعه برک بافی، شناسایی پارچه برک در راستای تولید پوشاک و کرک در صنایع داخل و خارج کشور، ارائه مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران می‌تواند در ارزش افزوده کرک مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید