Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اعلام کرد:

رعایت دستورالعمل‌های جهانی در بازسازی ذخایر ژنتیکی دریای خزر

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، برای بازسازی ذخایر، پرتکل‌هایی را در نظر گرفته است. تمام کشورهایی که برنامه بازسازی ذخایر خود را دارند، باید آن را رعایت کنند. ما نیز برای بازسازی ذخایر خود، به این پرتکل‌ها پایبند هستیم.

رعایت دستورالعمل‌های جهانی در بازسازی ذخایر ژنتیکی دریای خزر

ناصر کرمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در ارتباط با حفظ تنوع گونه‌­ای در بازسازی ذخایر ژنتیکی خزر با بیان این مطلب گفت: در سازمان شیلات ایران در بحث بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان، تمام دستورالعمل­‌های ملی و بین‌المللی رعایت می‌­شود.

وی افزود: بهره­‌برداری از ذخایر آبزیان باید بر اساس یافته­‌های مبتنی بر بیولوژی گونه و رعایت شاخصه‌­های اکولوژیک انجام شود، شناخت پراکنش و ترکیب جمعیتی مختلف از هر گونه آبزی کلید راهبردی بهره­‌برداری اصولی و صیانت از ذخایر ژنتیکی محسوب می‌شود.

کرمی­‌راد ادامه داد: بررسی صفات زیستی، پراکنش جغرافیایی، تنوع گونه‌­ای، جایگاه اکولوژیک و فراوانی گروه‌­های گونه‌­ای در اکوسیستم­های دریایی، منابع آب‌های داخلی و سامانه­‌های پرورشی کشور می­‌توانند زمینه برنامه‌­ریزی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از ذخایر ژنتیکی آبزیان را فراهم کند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که تنوع ژنتیکی گونه­‌ها را با در نظر گرفتن ویژگی‌­­های محیط‌زیستی حفظ کنیم. همه کشورهای حوزه نیز این دستورالعمل‌­ها را رعایت می­‌کنند. ملاحظات محیط زیستی، برای همه کشورها وجود دارد. همه ما محیط‌زیست را دوست داریم.

کرمی­‌راد با اشاره به این که بیشترین حجم رهاسازی ایران در دریای خزر انجام می­‌شود، خاطرنشان کرد: موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است تنوع زیستی گونه‌­های آبزی دریای خزر را دچار آسیب کند، ولی اقدامات سازمان شیلات، همیشه مورد توجه جوامع بین‌المللی متولی بوده است و امیدواریم سایر ارگان‌­ها و سازمان­‌ها همانند وزارت نیرو ، محیط‌زیست، وزارت صمت، شهرداری­‌ها و... در حوزه اختیارات و مسئولیت خود در این خصوص کوشا باشند.

کرمی­‌راد تاکید کرد: ما حتی روی محدوده صید ماهی مولد نیز دقت نظر داریم که هر ساله لاروها و بچه ماهی­‌هایی که در مراکز دولتی بازسازی ذخایر، تولید و پرورش پیدا می­‌کنند، در همان رودخانه‌­هایی رهاسازی شوند که والد آنها را صید کرده‌ایم.

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: اگر از حدود 30 سال پیش، سازمان شیلات ایران ورود پیدا نمی‌­کرد، مطمئن‌ باشید ماهی سفید نیز به سرنوشت ماهی خاویاری دچار می­‌شد و در معرض خطر انقراض قرار می­‌گرفت. بر کسی پوشیده نیست که صد در صد صید ماهی سفید در دریای خزر وابسته به رهاسازی است، چرا که رودخانه­‌هایی که محل مهاجرت و تخم‌ریزی ماهی سفید بوده‌­اند از بین رفته و حداقل‌­های الزامات اکولوژیکی را ندارند .

وی ادامه داد: بازسازی ذخایر، یک فعالیت ملی و حاکمیتی، و یکی از تکالیف قانونی سازمان شیلات ایران است. تلاش ما این است که در کنار حمایت از جامعه بهره‌بردار که از طریق صیادی ارتزاق می‌­کنند، بتوانیم از ذخایر ژنتیکی آبزیان حفاظت و صیانت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید